Elbilar

Så mycket kostar Volkswagens laddboxar ID charger

Thomas Ulbrich, ansvarig för elektrisk mobilitet på VW. Foto: VW

En enkel, en uppkopplad och en för företag. Nu har Volkswagen lanserat sina laddboxar inför introduktionen av elbilen ID.3. Och med det låga priset verkar siktet inställt på att verkligen armbåga ut konkurrenterna.

Publicerad

Volkswagen har hela tiden sagt: vi ska demokratisera elbilen och med det menat att de ska leverera mer än bara en ny modell. En av sakerna som kommer med elbil är laddning – och hur man kan se till att sköta det på hemmaplan.

Laddbox är absolut en sak elbilsägare bör investera i och detta öppnar upp för ytterligare affärer. För varför ska man som biltillverkare inte lägga beslag på även detta? Så tänker Volkswagen och därför har de sedan de började prata om ID.3 även berättat att de ska lansera laddbox. Och nu är den alltså här: ID charger.

Den tyska tillverkaren lanserar sin laddbox i tre olika versioner. Samtliga kommer med trefasladdning och en maxeffekt på 11 kW samt en integrerad laddkabel. Boxen är inte låst till Volkswagens produkter, utan alla bilar som har typ 2-kontakt kan koppla in sig. Beställning sker genom tillverkarens helägda dotterbolag Elli.

Så vad kostar då ID charger? Jo, i den mest spartanska tappningen handlar det om ett pris på 4 349 kr exklusive installation och fraktkostnader. Boxen går att få med en kabellängd om 4,5- eller 7,5 meter. Den har integrerad DC-övervakning och är förberedd för dynamisk lastbalansering – det sistnämnda kommer att vara en funktion som lanseras senare under året.

Den lite mer exklusiva får tillägget Connect i modellbeteckningen och den har teknik för LAN/Wifi samt åtkomstskydd med RFID. Priset startar på 6 529 och mot extratillägg kan man få denna med 4g-uppkoppling.

Toppmodellen kallas Pro och denna är framförallt avsedd för företag, fastighetsägare eller tjänstebilister som vill redovisa laddkostnader. Här ingår nämligen en elmätare för fakturering. Connect och Pro går i dagsläget inte att köpa utan Elli, Volkswagens installationspartner, skriver att de kan beställas snart.

Vill man så kan Elli komma och installera samt kontrollera elanläggningen. Väljer man detta går kalaset på 18 499 kronor – under förutsättning att man inte behöver göra något annat med elanläggningen.

Tittar man på prislappen är det väldigt lågt, och det märks att VW är rätt aggressiva i sin elbilssatsning. Vid flertalet tillfällen har representanter för märket sagt att affärsmodellen för biltillverkare håller på att ändras – och då gäller det att hänga med. Vad aktörer på eftermarknaden tycker om att få den tyska jätten som konkurrent blir intressant att följa.