Premium

Så löste Bombardier tuffaste utmaningen med trådlös laddning

Kommer elbilarna även i framtiden att laddas genom sladd eller slår trådlös överföring igenom? Bombardier Primove tror på det senare scenariot – och menar sig ha överkommit den största tekniska utmaningen.

Publicerad

Allt mer överföring sker idag trådlöst och därmed kan det tyckas naturligt att samma sak kommer att gälla även elektricitet. Hittills har dock de flesta elbilsägare varit hänvisade till att koppla in sladden för att fylla upp batteriet.

Vi befinner oss i Bombardier Primoves utvecklingslabb i tyska Mannheim, en halvtimmes tågresa från Frankfurt. Här arbetar ett hundratal personer med utvecklingen av induktiv laddning.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här