Elbilar
Rolls-Royce avslöjar Spectre – lyxmärkets första elbil
Om två år kommer den första elbilen med ”spirit of Ecstasy” i nosen. Under onsdagen avslöjade Rolls-Royce modellen Spectre. ”Det här är inte en prototyp, utan äkta vara”, säger märkeschefen Torsten Müller-Ötvos.
År 2030 ska BMW-ägda Rolls-Royce inte längre hålla på med förbränningsmotorer. De rejält tilltagna V12-pjäserna ska vara utbytta mot nätta elmotorer. Och omställningen ska gå snabbt, från 0 till 100 procent elektrifierat på nio år.
En sak man valde att lyfta fram för att visa på att bolaget menar vad de säger var en profetia. Chefen för Rolls-Royce citerade företagets grundare vid lanseringen och berättade att när Charles Rolls fick testa en elbil så sade han:
”Elbilen är helt ljudlös och ren. Det finns ingen lukt eller vibration och de kommer att vara väldigt användbara när det går att lösa laddstationer. Men just nu så tror jag inte att de fungerar”.
Skälet till att det har tagit över 100 år för märket att våga sig på elektrifiering ska enligt Torsten Müller-Ötvos bero på att tekniken inte har hållit.
– Vi har inte varit nöjda med den tillgängliga tekniken. Den har inte kunnat hålla Rolls-Royce-upplevelsen. Inte förrän nu. Nu är tiden kommen att ändra synen på lyx i framtiden, sade företagschefen.
Vad är Spectre?
Den första elbilen avtäcktes och modellen får namnet ”Spectre”.
För er som inte till vardags har Rolls-Royce på shoppinglistan kan nämnas att företagets bilar länge har haft namn som går att härröra till det övernaturliga. ”Ghost”, ”Phantom”, ”Wraith”, ”Shadow” och ”Spirit” är exempel från nomenklaturen.
Så vad är då Spectre? På bilderna verkar det som att det är en modell baserat på coupén Wraith. Den har smyckats med grundaren Charles Rolls välkända citat: ”Sträva efter perfektion i allt du gör. Ta det bästa som finns och gör det bättre. När det inte existerar – designa det”.
Rent tekniskt ska Rolls-Royce använda en egen plattform. Vilket är lite överraskande med tanke på att moderbolaget BMW har utvecklat CLAR-arkitekturen, som bland annat nya IX är byggd på.
Spectre-tester på gång
Torsten Müller-Ötvos menar att den egna aluminium-plattformen som debuterade 2017 utan problem kommer att klara av övergången till elektrifiering.
Utöver detta så avslöjades inga mer tekniska detaljer. Rolls-Royce-chefen sa att man kommer att påbörja testerna av bilen inom kort och att man räknar med att hinna köra 2,5 miljoner kilometer för att simulera 400 års användande.
Om man ska spekulera så torde Rolls-Royce använda sig av BMW-gruppens nyutvecklade elmotorer. Dessa finns på upp till 360 kW och lär således klara av effektkraven som lyxmärket har.