Lista: Elbilar och koncept – hetaste nyheterna på bilmässan IAA

2021-09-20 14:43  

Digitalt, futuristiskt – och förbaskat lite verklighet. Nu är den stora bilmässan IAA över och det är dags att summera vad som presenterats.

De traditionella bilmässorna har varit på utdöende länge. Trenden har varit att de haft allt svårare att locka besökare – och tillverkarna har inte varit så roade av att bränna pengar som de inte vet att de kan räkna hem.  

Utvecklingen gjorde att man inför jättemässan IAA, som traditionsenligt alltid gått av stapeln i Frankfurt, valde att göra något helt nytt. 

Till att börja med ratades Frankfurt – ny värdstad blev istället München. Dessutom valde man att förutom mässområdet även använda delar av staden som utställningsyta. 

Men vad var mässans stora nyheter?

Fem nya elbilar och laddhybrider 

När det gäller rena produktionsmodeller var det tunt med nyheter. Visst, en hel del bilar som redan presenterats visades upp, men det var inte allt för mycket utöver det. 

 

Renault Megane E-tech. Foto: Renault

Renault Megane 

Franska Renault har ju, trots att de varit med länge, haft ett något begränsat elbilsutbud. På personbilssidan har det varit Zoe som kämpat på. Och för de som har ett liv där en liten kompaktbil inte passar – har det varit renons.  

Men med nya Méganè E-Tech kommer ett alternativ med lite större mått. Modellen blir en all-roundare som ska klara upp till 47 mils körning på en laddning – samt kommer att ha Googles operativsystem Android Automotive som grund för infotainment. 

 

Mercedes EQE. Foto: Mercedes

Mercedes EQE 

Redan dagen innan öppning slog Mercedes på stora trumman. Dels med ett pärlband av koncept, men även med en produktionsmodell: EQE. Det är elbilsversionen till kärnmodellen E-klass.  

Teknik och design är hämtat från storebror EQS, vilket innebär att man kan få bilen med jätteskärm, adaptivt fjädring samt ett rejält batteri. 

Från start är det en bil med bakhjulsdrift, 292 hästkrafter samt räckvidd på 66 mil som gäller. Men längre fram ska även en prestandainriktad best med 500 kW/680 hk lanseras.

 

Renault mobilize limo. Foto: Renault

Mobilize Limo 

Någonsin hört talas om Mobilize? Det är Renaultgruppens mobilitetsdivision, och de visade under IAA upp sin limousin. En elbil som ska erbjudas som ett slags mobilitetspaket till taxi- och olika delningsjänster. 

Rent tekniskt har bilen ett 60 kWh batteri samt en elmotor på 110 kW/ 150 hästkrafter. Huruvida vi kommer få se den på svenska gator återstår att se – men det här kan vara ett första exempel på dedikerade modeller för det nya digitala delningssamhället.

 

Ora cat.

Wey Coffee.

Ora Cat och Way Coffee 

Kinesiska Great Wall Motors försökte ta sig in på den europeiska marknaden 2012, men det gav man upp efter ett par år. Men det var innan elektrifieringstrenden blivit så het som den är nu.  

Nu hoppas med med hjälp av eldrift kunna locka köpare i bägge ändarna av spektrumet. 

Med elbilen Ora Cat vill man attrahera yngre, och Great Wall kallar Ora för ”en helt ny typ av livsstilsmärke”. Själva bilen har en elmotor om 170 hästkrafter, samt ett batteri som ska ge upp till 40 mils räckvidd.   

Utöver elbilen presenterades även laddhybriden med namnet ”Coffee” från Great Walls premiummärke Way. Tanken här är att konkurrera med BMW, Audi och Volvo. 

Coffee har en tvåliters bensinmotor på 205 hästkrafter samt dubbla elmotorer, en per axel. Totalt ska bilen erbjuda 470 hästkrafter i systemeffekt. Därtill så har den ett 40 kWh-batteri som ska ge 15 mils räckvidd.   

Både Cat och Coffee ska först lanseras i Tyskland efter nyår för att sedan lanseras i bland annat Sverige. Den stora frågan blir vilken prisnivå ska det kinesiska märket lägga sig på. 

Åtta spännande koncept 

Tittar man bortom vad som är produktionsklart visades det upp riktigt mycket. Från superbilar till mer jordnära. 

 

Porsche Mission R. Foto: Porsche

Porsche Mission R 

Innan vi fick Taycan visade Porsche upp koncept kallat Mission E. Nu är de återigen inne i koncept-mode och i München visade de Mission R – en helelektrisk racingbil. Även om konceptet är en vision över hur banracing kan se ut i framtiden, har man från tillverkarens håll bekräftat att det även arbetas på gatbilar med produktionsframtid. 

Konceptet kombinerar ett batteri på ”runt 80 kWh” med dubbla elmaskiner på 800 kW. Plattan-i-mattan innebär att 0–100 km/h avverkas på 2,5 sekunder och topphastigheten ligger någonstans i regionen kring 300 km/h.  

En annan intressant sak är att koncept har en helt ny typ av 900-volts elarkitektur – något som då gör att laddning ska gå att göra ännu snabbare än vad man i dag kan åstadkomma.  

Konceptet är hett, men vad det kan innebära för en kommande produktionsbil är än mer intressant. 

 

Mercedes EQG. Foto: Mercedes

Mercedes EQG 

Det slog säkerligen en hel del som väldigt udda när den tyska militärbilen G-Klass helt plötsligt blev hett bland stjärnorna i Hollywood. Nu när miljö och hållbarhet är viktigare än någonsin har Mercedes sett till att även den gamla Geländewagen fortsättningsvis ska vara familjen Kardashians favvobil. 

Concept EQG visar hur en eldriven G-klass kan se ut. Tanken är att man ska lansera den 2024 och planen är att hålla den lika kantig och kompetent som dagens fossildrivna versioner.

 

VW ID4 life. Foto: VW

VW ID Life (samt Cupra Urban Rebel concept)

Det kom lite som en överraskning. VW ID Life är en kompakt liten el-crossover som är tänkt 2025. Bilen ska baseras på koncernens nya mindre elbilsplattform och är alltså mindre än vad dagens ID 3 är.  

Konceptet har en 215 hästars elmotor på framaxel och ska med denna klara av 0–100 km/h på 6,9 sekunder. Batteriet är på 54 kWh vilket ska räcka till 40 mils körning. Men sedan till det bästa – priset ska ligga på 20 000 - 25 000 euro.

 

Cupra Urbanrebel. Foto: Cupra

Cupra Urbanrebel 

Den mindre plattformen som ovan nämnts ska spanska Seat stå som huvudansvarig för – men med prestandamärke Cupra visade även de upp en vision på vad är på gång. Urbanrebel heter konceptbilen, och även denna ska bygga på den mindre plattformen. Dock är inriktningen något helt annat jämfört med ID Life. 

Konceptet är minst sagt vilt och även så specifikationerna. Här pratar vi om 320 kW/ 435 hk och accelerationsprestanda som slår Porschar. I verkligheten lär effekten vara halverad när bilen kommer ut på marknaden – men det är kul att se att Cupra i allt större utsträckning börjar ta för sig.

 

Audi Grandsphere. Foto: Audi

Audi Grandsphere 

En försmak av framtiden och ett exempel på vad premium i bilbranschen kan vara om tio år. Audi visade upp konceptet Grandsphere som verkligen har limousine-ambitioner. Utöver sedvanlig lyx ska bilen vara nivå 4-självkörande. Det betyder att den ska kunna agera helt utan förare under vissa förhållanden.  

Sett till prestanda har Audin ett batteri på 120 kWh, vilket ska räcka till 75 mils körning. 

 

BMW Vision Circular. Foto: BMW

BMW I Vision Circular 

När BMW lanserade elbilen I3 så var den lika mycket nutid som framtid. Den kommande generationen elbilar är mer vardagsnära, men det hindrar inte tillverkaren från att åter blicka mot framtiden. Här rullar konceptet Vision Circular in. Det visar en kompakt halvkombi anno 2040. 

Det stora här är dock inte eldrift eller någon superprestanda – utan att den är byggt helt från återvunnet material. Därtill ska bilen vara 100 procent återvinningsbar, vilket då gör att den kan ”cirkulera” i evighet.  

Renault 5 

Om Mégane var Renaults nya avstamp i elektrifiering – så är det pånyttfödelsen av ”5:an” något många ser fram emot. Den kompakta elbilen stod och blänkte bredvid sina föregångare från 70- och 80-talet, och kommer faktiskt bli produktionsverklighet 2024. Detta som ett budgetalternativ. Enligt den franska tillverkaren kommer den kosta ”runt en två tredjedelar av vad nuvarande Zoe kostar”. Det pekar mot en prislapp på runt 250 000 kr. 

Tekniskt klarar plattformen att ge en el-R5 en räckvidd på 40 mil. Bara för att det är billigt behöver det inte vara budget i det avseendet.

 

E-Legend EL1.

E–legend EL1 

De stora tillverkarna är ofta de som breder ut sig och tar plats. Men jämte dem fanns det en nischspelare som stack ut. Tyska E-legend visade upp en modern tolkning av en ”rallylegend” – och det krävs inte mycket fantasi för att inse att det är Audi Sport Quattro från 80-talets Grupp B-rally som stått förebild.  

Det moderna är att istället för fossildrift har bilen elmotorer om totalt 600 kW / 816 hästkrafter samt ett batteri på 90 kWh ombord. Detta ska då räcka till acceleration 0–100 km/h på 2,8 sekunder, 200km/h nås efter 8,5 sekunder och resan tar inte slut förrän man nått 300 km/h.  

Räckvidden är inget man anger – dock skriver utvecklaren: ”Åtminstone två varv på Nürburgring Nordschleife med rekordambitioner är möjligt på en enda batteriladdning”.  

Biilen ska sättas i produktion 2022, men även om det är nära i tid kommer få ha möjligheten att lägga vantarna på ett exemplar. Endast 30 ska byggas. Och priset? Motsvarande nio miljoner kronor. 

Fotnot: Det här är ett urval av de nyheter som presenterades på IAA 2021. 

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt