Rimac slår nytt hastighetsrekord för elbilar

2022-11-17 15:36  

Tryggt över 400 km/h och ett nytt hastighetsrekord. Kroatiska Rimac har nu slagit till med en ny toppnotering för elbilar då deras Nevera accelererande upp i 412 km/h.

Strävan efter nya hastigheter har länge varit något man kämpat om inom bilbranschen. När det kommer till vem som är snabbast på el är det numera nischtillverkaren Rimac som kan skryta mest. Detta då de vid tyska testbanan Papenburg lyckades putsa på hastighetsrekordet.

Skälet till att man valde Papenburg var att oval-banan har raksträckor om fyra kilometer vilket då möjliggör hastigheter på över 400 km/h.

Läs mer: Rimacs battericell ska överträffa Tesla

Bilen rattades av företagets testförare Miro Zrncevic och enligt Rimac var den stora utmaningen att sätta övergången från de bankade kurvorna till raksträckorna i en så hög hastighet som möjligt. Under rekordkörningen skedde just detta i den facila hastigheten av 250 km/h – och först därefter kunde föraren släppa loss de över 1 900 hästkrafterna

– Att köra i 412 km/h innebär att man kör i en tredjedel av ljudets hastighet. Att åstadkomma det i en gatlaglig bil är otroligt komplext. Men med Nevera har vi skapat en bil som kan köra långa sträckor på en laddning, tackla tighta och vindlande racerbanor. Den kan drifta men även slå hastighetsrekord, både när det gäller acceleration och topphastighet, säger Miro Zrnevic i ett uttalande.

Det nya rekordet kan läggas till att Nevera sedan tidigare även har rekordet som den mest accelerationssnabba produktionsbilen. Det senare åstadkoms 2021 då man lyckades med ”kvartsmilen” på 8,582 sekunder.

Rimac Nevera är en produktionsbil, men som köpare av ett exemplar ska man veta att bilen i normalfall är spärrad till ”bara” 352 km/h. Vill man korsa 400 km/h-barriären kan man dock få göra det under kontrollerade former med stöd från Rimac.

Felix Björklund

Mer om: Rimac Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt