Portabla laddare ska bota räckviddsångest

2020-06-04 10:15  

Elbilens motsvarighet till en reservdunk. Nu har nystartsbolaget Sparkcharge lanserat en lösning med nödladdning för elbilister. 

Räckviddsångest har länge setts som ett av elbilens problem. Att infrastrukturen inte har hängt med i utvecklingen innebär att elbilsägare riskerar att bli strandade med batteritorsk – och rädslan inför detta gör att vissa väljer bort elbilar helt.

Flera företag har tagit fasta på rädslan – och kommit på olika lösningar för att kunna hitta nödladdning. Ett av dem är Sparkcharge som nu har dragit igång ett pilotprojekt med mobil laddning i Kalifornien. Det nystartade bolaget har gått samman med vägassistansföretagen Atlas Towing, G1 Towing och Agera. Så nu kan strandade förare få laddning direkt på plats – istället för att behöva bärgas till närmsta ladduttag. Vilket då ska spara både tid och pengar.

Själva systemet består av batterimoduler om 3,5 kWh som är uppbyggda av samma typ av litiumjonbatterier som används i Tesla Model S och Model X. Dessa moduler kan sammankopplas för att erbjuda mer laddning och på toppen sätts sedan själva laddaren. Som mest kan de byggas ihop till en total stapel om 17,5 kWh, vilket då ska räcka till runt 10-12 mil.

Läs mer: Elbilar kan få 1100 hk med Karmas nya plattform

Laddmodulen ger en ut likströmsladdning på 20 kW, 40 ampere och maximalt 500 volt. Detta ska ge "one mile a minute" eller lite drygt 1,5 km per minut.

– Att få slut på batterier är en oro som elbilsägare har när de börjar få kort räckvidd och lösningen att bli bogserat, om det skulle hända, är inte den lösningen de föredrar. Vi tror att mobil nödladdning kommer att vara en enorm förbättring för användarupplevelsen och ytterligare hjälpa förare att bota sin räckviddsångest, säger Alejandro Alvarado, chef för företagsstrategi på Agero i ett pressmeddelande.

Felix Björklund

Mer om: Laddare Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt