Elbilar
Porsche lanserar budgetmodell av Taycan

Snart kommer light-version av elbilen Taycan. Porsche har planer på att lansera en billigare, bakhjulsdriven bil med mindre batteri.
Det är nu ett år sedan Porsche lanserade sin första helt eldrivna modell Taycan. Och som är brukligt så började de med toppspecifikationerna. Men till skillnad från andra lanserade tyskarna tre versioner i stort sett på en gång. 4S, Turbo samt Turbo S. Och trots att det inte har gått mer än en månad sedan bilarna började komma ut i handeln så släpps nu en ny instegsmodell – det bekräftar Porsches utvecklingschef.
– Det kommer en ny instegsmodell av Taycan. Den kommer att ha bakhjulsdrift samt ett mindre batteri för att den ska vara mer tillgänglig när det gäller pris, säger Michael Steiner, utvecklingschef på Porsche i en intervju med tidningen Car.
Den nya modellen är enligt Steiner främst tänkt för marknader där det inte finns ett behov av fyrhjulsdrift och där väderförhållandena innebär att du inte behöver det. Han nämner Kina som typexempel.
Vad det kan bli för prislapp var dock inget som utvecklingschefen ville gå in på. Dagens insteg, 4S, har ett frånpris på 1 170 000 kronor. Och med tanke på att det dels kapas batteri samt att tillverkaren tar bort den främre motorn torde priset kunna minskas en hel del. Men om det blir mer än vad motsvarande skillnad mellan en 911 Carrera 4S och en vanlig Carrera S (i dag 65 000 kr) låter vi vara osagt.
En annan intressant aspekt blir prestandan. 4S hämtar 530 hästkrafter ur drivlinan med dubbla motorer och tack vare ett batteripack om 79,2 kWh klarar den sig upp till 405 km på en laddning. Väljer man tillvalet Performance Battery så ökar dessa siffror till 571 hästkrafter, 93,4 kWh samt 462 km.
Oavsett konfigurering går sprinten 0-100 km/h på 3,8 sekunder. Om prisskillnaden ska vara så liten som hos 911 – kan prestandan inte vara allt för mycket sämre. Hursomhelst, Kina blir första marknaden som ”budget-Taycanen” lanseras på, men när den kan komma till Sverige återstår att se.