Elbilar
Polska stats-elbilen blir ”syskon” med Volvo
Ett viktigt steg mot en ny polsk ”statselbil”. Electromobility Poland har ingått avtal med Geely, ett kontrakt som i innebär att det polska märket blir plattformssyskon med kommande Volvo-bilar.
Med elektrifieringen av fordon genomgår bilindustrin en väldigt stor omstöpning. Nya spelare, märken och producenter har dykt upp på en marknad som länge dominerats av traditionella spelare.
Geely går in som ”teknikpartner”
En nyhet är att Polen nu är på väg att etablera ett inhemskt elbilsmärke, och som stöd för detta har man nu fått in Geely Holding.
Det kinesiska företaget, som bland annat äger Volvo, Polestar och Lotus, kommer att vara ”teknikpartner” till polska Electromobility Poland, EMP. Geelys SEA-plattform kommer vara grunden som märket Izera ska bygga elbilar på. Det här är första gången som Geelys arkitektur används av ett företag utanför den egna koncernen.
Första inhemska märket på länge
Polen har länge haft en betydande bilindustri, och runt en tiondel av landets hela industriproduktionen är bilar. Historiskt har det funnits flera märken med polskt ursprung (Ursus, CWT, FSO), men i modern tid har det varit renons.
Men det ska alltså Electromobility Poland ändra på med hjälp av Geely.
– Geely Holding Group är stolta över det här licensavtalet med EMP. Vår SEA-arkitektur kommer hjälpa EMP att ta fram de bästa produkterna för slutanvändare när det kommer till hårdvara, mjukvara och skalbarhet, säger Daniel Donghui Li, vd för Geely Holding Group, i ett uttalande.
Namnet på polska elbilen: Izera
EMP kommer att bygga de första elbilarna under märket Izera. Produktionen ska ske i Jaworzno, där man ser att starten av det polska ”stats-elbilsprojektet” ska ge stora positiva sidoeffekter för lokala underleverantörer.


Geely har sedan de först presenterade SEA, Sustainable Experience Architecture, haft dörren öppen för att licensiera ut den.
Skapad för ren eldrift
Plattformen är utvecklad för ren eldrift och täcker modeller från småbilar i A-segmentet hela vägen upp till E-segmentsbilar och kommersiella fordon. Alltså hjulbaser från 1 800 mm, vilket är mindre än en Toyota IQ – upp till 3 300 mm, vilket är större än en Mercedes EQS.
Hittills är det Geelyägda Zeeker som bygger bilar på plattformen och Volvos kommande mindre modeller ska även de baseras på denna.