Polestar 2 hade en framgångsrik månad i augusti. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Polestar 2. Foto: Felix Björklund
Baken på en Polestar 2. Karaktäristiskt bakljus. Foto: Felix Björklund
Insidan av en Polestar 2. Foto: Felix Björklund
Det svensk-kinesiska elbilsbolaget Polestar återkallar samtliga bilar av den nya modellen Polestar 2 på grund av ett mjukvarufel, skriver Dagens industri.
Beslutet fattades sedan Polestar fått kännedom om att flera exemplar av de nya bilarna har tappat kraft och stannat under körning.
Tre av de rapporterade incidenterna har inträffat i Sverige.
– Det har inte skett några olyckor eller personskador på grund av att framdrivningen fallerat. Broms, styrning och andra system fungerar som de ska, säger Polestars kommunikationschef Brent Ellis till tidningen.
600 Polestar 2 i Sverige återkallas
Sammanlagt återkallas nästan 2 200 bilar, av dem finns omkring 600 i Sverige.
– Det är givetvis mycket säkerhetskritiskt och det är därför vi gör den här återkallelsen, säger Ellis.
Drabbade bilägare kan få igång bilen igen genom att låsa den och sedan vänta tio minuter med att låsa upp, enligt Polestar.
Elbilsbolaget ägs av kinesiska Geely och Volvo Cars, som i sin tur ägs av Geely. Polestar 2 tillverkas i Kina.
Polestar 2
Pris: från 659 000 kr
Drivlina: Två elmaskiner, en per axel
Max effekt: 300 kW / 408 hästkrafter
Max vridmoment: 660 Nm
Acceleration 0-199 km/h: 4,7 sekunder
Maxhastighet: 205 km/h
Batterikapacitet: 78 kWh
Ombordladdare: 11 kW
Snabbladdningskapacitet: 150 kW
Räckvidd: 470 km WLTP
Officiell energiförbrukning: 19,3 kWh/mil
Bagageutrymme: 405 liter, 1 095 med fällda säten
Främre lastutrymme: 35 liter
Max dragkapacitet: 1 500 kg
Fotnot: Öhlinsdämparna i Polestar 2 är ställbara, men till skillnad från exempelvis Polestar 1 kan man inte själva komma åt att skruva på dem. Dock säger tillverkaren att de mer än gärna gör justeringen åt sina kunder.