Elbilar

Oväntade draget – Volvo XC40 och C40 blir bakhjulsdrivna

Volvo XC40 P8 Recharge. Foto: Volvo Cars
Volvo XC40 P8 Recharge. Foto: Volvo Cars

När gamla S/V90 pensionerades 1998 gick en era i graven hos Volvo. Men nu 24 år senare återupplivas bakhjulsdrift då tillverkaren gör en rejäl uppdatering av elbilarna XC40 och C40.

Publicerad

När Volvo 1985 presenterade modellen 480 ES var den unik. Då pratar vi inte om den kilformad profilen utan att den till skillnad från övriga – var framhjulsdriven.

Men den var ett udda ägg och 240, 740 följt av 940 och S/V90 fortsatte på inslagen bana med bakhjulsdriften. Dock kom slutligen paradigmskiftet när just S/V90 pensionerades, för efter 1998 har det varit renons i bakhjulsdrift hos Hisingenföretaget.

Men det blir det ändring på nu. Detta då elbilarna XC40 och C40 med modellårsskiftet ska genomgå en rejäl omstöpning. Det är holländska Autoweek som var först med att rapportera om nyheten och att de båda modellerna, som byggs i Belgiska Gent, nu driver på bakhjulen.

Men det är inte den enda ändringen som det nya modellåret kommer med. Batterikapaciteten är något högre i varianter med ”Extended range”. Där handlar det nu om 78 kWh netto, något som tidigare var bruttosiffran.

Oavsett vilket batteri man väljer driver då bilen på bakhjulet med antingen 175- eller 185 kW. I båda fallen handlar det om en liten effektökning (5- resp 15 kW) jämfört med nuvarande versionen. Autoweek gör gällande att Volvo valt att byta ut befintliga motorer och då använda egenutvecklade istället. Ny Teknik har ställt frågan till Volvo, men tillverkaren har avböjt att kommentera.

Förbättrad förbrukning i XC40 och C40

Vidare ska även förbrukningen vara förbättrad i de nya bilarna. XC40 putsar siffrorna till 1,71-1,82 från höga 1,9-2,3 kWh/mil. I C40 ska man kunna ta sig fram till 1,64 kWh/mil mot dagens som bäst 1,85 kWh/mil.

Detta har i sin tur förbättrat officiella räckviddssiffror. Bäst i det här avseendet är C40 Single motor Extended Range med 534 km per laddning. Som grädde på moset har även snabbladdningskapaciteten för bilarna ökat till 200 kW jämfört med maximala 150 kW.

När vi kan få se de här bilarna i Volvos svenska web-shop återstår att se, men i väntan på det har tillverkaren stängt möjligheten att beställa en ny XC40/C40.