Volvo-chefen om motorvalet i EX90: ”Högre kraftdensitet”

2022-11-25 07:00  

Med EX90 går Volvo Cars över till egna elmotorer, de första man har utvecklat själv. Men varför satsar tillverkaren på permanentmagnet-alternativ? Och hur viktigt är det att äga produktutvecklingen?

Att utveckla sina egna drivlinor har historiskt sett varit en otroligt viktig del i bilmärkenas dna.

BMW:s sexor, Porsches boxermotorer, Fords V8:or eller Saabs ylande tvåtaktare. Förr i tiden kunde man höra vad det var för märke innan man såg bilen. Men inte längre.

I en elbil är motorljud inte en nyckelkomponent, snarare tvärt om. Initialt trodde många tillverkare att man i och med elektrifieringen kunde skippa egenutvecklingen – men när det väl kom till kritan insåg alla att det var feltänkt. Det insåg man även på Volvo.

Teknikchef Henrik Green har vid flera tillfällen sagt att egenutveckling av elmotorer kan bli en framtida Volvostyrka.

Men hur ser det ut med motorerna som sitter i EX90?

Lutz Stiegler är ansvarig för utvecklingen av elmotorer. Foto: Volvo Cars

Lutz Stiegler är ansvarig för utvecklingen av elmotorer på Volvo, och han säger att de valt att använda permanentmagnet synkronmotorer för sin nya elbil. Skälet till att man gör det är de tydliga fördelar som det ger.

– Vi använder PMSM (synkron permanentmagnetmotor) för att de är mer effektiva och har högre vridmoments- och kraftdensitet, säger han till Ny Teknik.

”Högre drivlineeffekt”

I eldrivna XC40 sitter motorer från Siemens Valeo. Att Volvo har utvecklat motorerna för EX90 själva är ett stort steg. Men hur märks det?

– Det speciella vi gör med den här nya plattformen är att vi har kombinerat den med en dubbelkopplingstransmission bak. Det gör att vi antingen kan använda den för vridmomentsstyrning mellan hjulen på båda sidorna, eller så kan vi koppla bort den bakre maskinen och enbart driva på den där fram. Och det ger högre drivlineeffektivitet, säger Lutz Stiegler.

Öppnar för bilar med en elmotor

EX90 har en motor per hjulaxel.

Är det då likadana motorer man har petat ner, eller är de olika? Och har Volvo några tankar om att lansera enklare versioner av suven – eller för den delen peta i fler motorer för att få än mer effekt och möjlighet till vridmomentstyrning?

Lutz Stiegler svarar:

– Nej, de är inte riktigt likadana. Den främre motorn är något mindre, lite kortare och den levererar mindre vridmoment, 420 Nm mot 490 Nm, bak. Två motorer är vad vi satt i här, det är tillräckligt för den här plattformen, hur det kan bli sedan får vi se på framtida plattformar. Att ha endast en motor – låt mig säga att det inte är helt otänkbart.

Satsar på egenutvecklad mjukvara

Volvo Cars har tidigare sagt att det är viktigt att stå för utvecklingen av nya motorer själv, men att det inte är ”strategiskt avgörande” att bygga dem. Det här bekräftar Lutz Stiegler.

– Vi har utvecklat motorerna själva, men vi producerar dem inte själva. Så de är helt ”in house”-utvecklade, men i dagsläget tillverkas de av partner som är specialiserade på detta. Dock gör vi mjukvaran helt själva, säger han.

Läs mer: VW slår produktionsrekord i elbilsfabriken 

Framöver är planen att ta tillbaka motortillverkningen.

Javier Varela, vice vd för Volvo Cars. Foto: Volvo Cars

Javier Varela, vice vd för Volvo Cars och tidigare chef för global produktion, berättar om planen att börja tillverka egna elmotorer.

– Vi ska producera våra motorer själva. Men det kommer att gå i steg. Initialt blir det att vi köper in dem och sätter ihop dem – men efter hand ska vi producera dem helt själva, säger han till Ny Teknik.

Bilarna byggs i USA

När det kommer till produktion av den nya EX90 är planen att vi i Sverige ska få ”made in America-bilar”.

– Bilen ska byggas i USA och produktionen drar igång hösten 2023. Det är logiskt att den introduceras först där och marknadsintroduktionen i Europa är satt till 2024. Senare kommer produktionen i Kina igång, men Europa får sina bilar från USA. När det kommer till hur många bilar vi ska bygga, det kommenterar vi inte, säger Javier Varela.

Inget slutdatum för XC90 – än

Vad händer då med Torslanda-verken? ”Framtiden” i form av EX90 ska alltså inte byggas där. Dock kommer svenskbyggda fossildrivna XC90 samexistera med den nya elbilen.

– Vi har inte kommunicerat slutdatum för XC90, den byggs parallellt, säger Javier Varela.

Läs mer: Ellastbilen spränger MWh-vallen med 5,6 ton tungt batteri

Med det sagt, Volvo har storinvesterat i sin svenska anläggning och på sikt ska även elbilar byggas i Sverige. Kanske blir det nästa modell, den ”EX30/EX40” som Volvo gav en kort glimt av vid sin stora lansering.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt