Nytt kapitel för Smart – släpper el-crossover

2022-04-08 11:37  

Ett nytt kapitel i märkets historia och ytterligare ett alternativ i segmentet el-crossovers. Nu har Smart ryckt skynket av sin elbil #1.

Smart lanserades på 90-talet som ett chic cityalternativ. Elbilen som lanseras nu är den första sedan Geely-gruppen köpte hälften av Smart. Och istället för en tvåsitsig liten bil för paranta stadsbor – är det en crossover med rymd.

Hur ska man då beskriva modellen som kallas #1. Det är en 4,2 meter lång elbil som hamnar på kollisionskurs om kunderna med alternativ som Renault Megane E-tech och kommande Kia E-Niro.

Läs mer: Volvo uppgraderar: ”Alla” nya bilar får OTA-funktion

Designen är kompakt och rundad. Med korta överhäng och två-tons färgskala med svarta stolpar. På många sätt påminner siluetten en hel del om hur Minis bilar ser ut. Inuti är det avskalat med rundade former och även här tydliga färg-kontraster. Knappar är ett minne blott och det enda som inte göms i mjukvara är en liten radda touchknappar för fläkt och defroster under skärmen.

Smarts kommande elbil #1. Foto: Smart

Utöver mittskärmen har man som förare en digital instrumentering samt head up display att titta på.

Först ut på Geelys SEA-plattform

Interiörutrymmet ska vara gott, inte minst då hjulbasen är på 275 cm. Dock skrivs lastutrymmet till 273-411 liter bak samt ytterligare 15 liter i frunken

Tekniska specifikationer då. #1 är den första modellen på Geelys SEA-plattform som är avsedd för den europeiska marknaden, något som innebär att den på sikt blir plattformssyskon med Volvos kommande kompakta elbil.

Smarts kommande elbil #1. Foto: Smart

Motorn sitter på bakaxeln och är på 200 kW/272 hästkrafter. Denna hämtar energin ur ett 66 kWh litiumjonbatteri och officiellt ska man kunna köra 440 kilometer på en laddning. Och hur laddas den? Jo, antingen med 22 kW DC eller upp till 150 kW AC.

Ännu så länge har Smart inte avslöjat vare sig lanseringsdatum eller pris. Men i fjol sade man att #1 först skulle släppas i Kina under 2022 för att sedan komma till Europa.

Felix Björklund

Mer om: Smart Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt