ELBILAR

Ny teknik gör att elbilen kan hoppa och köra på tre hjul

Otrolig prestanda, men även ett väldigt sofistikerat stötdämparsystem. Kinesiska BYD-gruppen visar nu video på sin kommande lyxmodell – som avslöjar att den kan hoppa och köra på tre hjul.

Publicerad Senast uppdaterad

Den kinesiska fordonsjätten BYD håller som bäst på att expandera utanför den inhemska markanden under egen fana. Men på hemmaplan kommer man nu öppna upp nästa kapitel i sin stora koncernbok.

Detta kapitel går under namnet Yangwang, vilket är mandarin och betyder något i stil med ”att se upp hoppfullt (eller avundsjukt) till någon” – och som namnet kan antyda handlar det om ett lyxmärke som alla andra ska se upp till.

Redan tidigare i år visade man upp en suv (U8) som kunde konsten att ”moonwalka” i sidled. Nu på bilmässan i Shanghai ska de visa upp U9, en prestandabil som även den har några partytrick.

Den här gången handlar det om det egenutvecklade stötdämparsystmet Disus. I en video visar Yangwang hur bilen kan ”gunga”, alltså liknande de system som i vissa bilkretsar används för att få bilen att studsa i takt med musik. Men inte bara det. U9 kan faktiskt hoppa med hjälp av systemet.

Lite mer verklighetsnära är dock hur U9:an kan köra på tre hjul. Säg att man skulle få punktering på ett hjul – då klarar bilen att hålla upp det och ta sig vidare på de övriga utan att förstöra bromsar och annat.

För den som kan sin historia liknar det här lite vad Citroën visade upp med DS på 60-talet. Och om sanningen ska fram finns det både en och annan hemmasnickrad lowrider som kan det här tricket. Dock är den kinesiska lösningen bra mycket mer raffinerad – och BYD har visat att den fungerar i upp till 120 km/h.

Tre olika versioner av kontrollsystemet: A, B och X

Enligt BYD är Disus det ”mest avancerade fordonskontrollsystemet i världen inom industrin” och det kommer i flera olika versioner.

Disus-A är luftdämpare som kan justeras med upp till 150 millimeter.

Disus-P beskrivs som ”världens första intelligenta hydrauliska fordonskontrollsystemet” och i detta kontrolleras oljejusteringen i dämparen för att kunna erbjuda många olika egenskaper. Här kan stötdämparna justeras upp till 200 mm där man kan välja att ”lyfta” ett hjul helt fritt från de andra.

I Yangwang U9 visas systemet Disus-X upp vilket alltså ska ge förmågan att hoppa, dansa samt då köra runt på tre hjul.

BYD uppger att man har testat systemet under 30 månader och i över tio miljoner kilometer för att säkerställa att det fungerar. Därtill finns redan hårdvaran i vissa modeller som är i produktion som i framtiden kan få mer funktionalitet via uppdateringar.

Om man inte tycker att saker som att hoppa är intressant kan nämnas att Yangwang U9 även kan locka med acceleration 0-100 km/h på under två sekunder samt erbjuda räckvidd (enligt den kinesiska körcykeln) på upp till 700 km.