ELBILAR

Provkörning: BYD Atto 3 – ”Ingen drömbil, men bekväm”

Habil basteknik, ok utrymmen och lekfulla detaljer. Lägg till 40+ mil i räckvidd och en prislapp som matchar Volkswagens folkelbil. Med vapen som dessa ska BYD Atto 3 charma svenskar – lyckas de? Ny Tekniks Felix Björklund har testat uppstickaren.

Publicerad Uppdaterad

På ett sätt är det ganska konstigt att vi först 2022 fick börja lära känna BYD (Build your Dreams) i Sverige. Tillverkaren är på personbilssidan världens största tillverkare av elektrifierade bilar och sedan gör de ju en hel del transportbilar och bussar på det.

Men nu är de här och i en första pollination av den svenska marknaden släpps modellerna Han, Tang och Atto 3 ut.

Den senare, Atto 3, är en bil som ska ge volymer och arbeta upp märkeskännedomen. Det har man lyckats med i Kina där den är omåttligt populär, men även på Nya Zealand och i Israel är modellen en storsäljare.

Så är det något man vill lära känna? Är det en sån här som ska pryda din garageuppfart? För att ta reda på det tog Ny Teknik ett stycke bil och rullade iväg på test.

Build your dreams står det stort på bakluckan... är det här en drömbil för svenskar?

Design

När man närmar sig en Atto 3 är den exteriört ganska oförarglig. Den ser generiskt ”bilaktig” ut och jag skulle säga att att designen är mer nedtonat enkel än något som försöker fånga blicken. ”Hallå Chat GPT – designa en bil som inte gör någon upprörd”. Var det så man gjorde? Helt klart är att det är ganska långt från märkesnamnet om att det skulle ha något med ens drömbil att göra.

Storleksmässigt mäter den in på 4,45 meter som då placerar bilen mitt emellan Volkswagens ID3 och ID4 – vilket är precis i Kia Niro EV-land.

Om det kändes alldagligt på utsidan är det interiört en helt annan historia – och det hela börjar i dörren. Det första som man slås av vid öppning är de tre röda ”strängarna” längst ned vid sidofacket. Dessa går att ”spela” på och resonerar ganska högt. En lite lekfull och kul detalj. Vidare har man på BYD:s designavdelning valt att ersätta det klassiska dörrhandtaget med en slags platta som sitter på en utstående högtalare. Låter det udda… ja, jag har då inte sett något liknande.

Tre ostämda toner för de som vill jamma loss...
Luftutblåset ska påminna om fria vikter i ett ställ på gymmet
Originell dörröppningsanordning...

När man väl tagit in dörren löper blicken vidare till nästa designdetalj: Instrumentbrädan. Denna gråvita sak med inbuktningar ser lite ut som en hjärna i mitt tycke och när den tanken väl satt sig – är den svår att tvätta bort.

Designmässigt ska Atto 3:s interiör vara gyminspirerad. Luftutblåsen ska likna fria vikter i ett ställ, växelväljaren en kettlebell och sidohantagen ska vara som skivstänger. Det är minst sagt udda och unikt.

Skärmarna i bilen är två till antalet och består dels av en liten rattstångsmonterad för förarinstrumentering. Denna kompletteras av en stor mittskärm. Och den senare har ett riktigt partytrick. Medels en knapp på ratten kan den rotera 90 grader och således gå från liggande till stående. Just denna funktion stod Henrik Fisker och skröt om att de var ensamma i världen med – men i verkligheten är alltså BYD långt före.

Bakom ratten sitter man dock bra i vad BYD kallar för sportstolar. Det är lite osäkert varför, bilen är inte sportigt orienterad, kanske är det för att man har integrerade nackstöd.

I baksätet märker man av det BYD kallar för ”Bladebatterier”, hurdå? Jo, golvet är lägre än vad som är fallet i många andra elbilar. Golvet är självklart helt plant och sätet är helt ok.

Längre bak finns 440 liter att packa. Hur jämförs det med de närmsta rivalerna? En Kia Niro EV, Nissan Ariya och en VW ID4 är alla större – men Mustang Mach-E är mindre.

Intressant är att om man öppnar motorhuven finns det ingen frunk – men ändå ett väldigt stort tomt utrymme. Men mer om det senare.

Och just det, namnet – vad i fridens står det för? Jo, Atto är SI-prefixet för en triljondel och var faktiskt fram till 1991 den minsta uppdelningen som fanns innan Zepto och Yokto lades till (sedan i fjol har vi även ronto och quekto). Och 3:an? Den kommer av plattformen, det är BYD E-plattform 3.0. Hur man fått ihop att just detta blir ett bra modellnamn låter jag vara osagt.

Interiören i Atto3 är gyminspirerad
Under lastgolvet finns det stuvutrymme för laddsladdar
Trots att drivlinan är kompakt i BYD Atto 3 – har man inte valt att sätta in någon frunk

Teknik

Något som är tydligt när man börjar bena i Atto 3 är hur stora BYD verkligen är. Här handlar det inte om någon liten startup som försöker få strålkastarljus på en specifik egenskap – nej, här är det en bombmatta i hela teknikfältet. Snudd på allt har man utvecklat själv och även om Atto 3 inte har allt av det senaste – finns det under samma tak. Att BYD även har egen råvaruförsörjning och halvledarproduktion ska borga för att tillverkaren inte drabbas av leveransproblem.

En innovation som BYD lyfter fram är sin ”8-i-1-teknik”. Sifferleken handlar om att man har tryckt ihop, håll i er nu VCU (vehicle Control Module), MCU (microcontroller unit), BMS (battery management system), PDU (power distribution unit), DC-DC-styrenhet, ombordladdare, drivmotor och växellåda i en kompakt enhet.

Den stora vinsten är att de då kan dela strömförsörjning och andra komponenter istället för att alla har sin egen. På det stora hela är det ungefär vad andra tillverkare gör även om ingen gått så här långt. Dock kan man bli lite förvånad. För om man öppnar motorhuven på Atto 3 inser man även att det utrymme som sparats – inte används till något annat. Nej här handlar det nog mer om vikt- samt kostnadsbesparing

Vad är det då för drivlina i bilen? Jo, motorn som då sitter i 8-i-1-konceptet är på 150 kW eller 204 hästkrafter. Alltså samma effekt som många andra konkurrenter har. Denna sätts ned på framhjulen och även om det inte handlar om någon sportbil ska man klara av accelerationen 0-100 km/h på raska 7,3 sekunder.

Mer intressant är kanske den andra delen i drivlinan, nämligen batterierna. Atto 3 har BYD:s så kallade ”Bladebatterier”. Dessa litiumjärnfofatsbatterier är mer kompakta och robusta än vad som funnits på marknaden tidigare, och i bilen ligger de i en så kallad cell-to-pack-konfiguration. Det innebär att man skippat mellansteget att packa celler i moduler för att sedan sätta i batteripack.

Bilen vi kör har 60,2 kWh batterier, vilket är det enda som erbjuds i Sverige, men på vissa marknader säljs även alternativ med mindre kapacitet. Fullt ska det officiellt gå att ta sig 420 km innan det är dags att leta efter någonstans att ladda – och hittar man en snabbladdare är det max 80 kW som gäller.

Det kan låta tamt inte minst om man jämför med Tesla och Porsche. Men tar vi Kia Niro EV som är en tydlig konkurrent har ju det alternativet bara 72 kW som laddkapacitet.

Bortom drivlina kommer faktiskt BYD med något andra kinesiska tillverkare inte har att erbjuda – nämligen att infotainmentsystemet är byggt kring Android. Med det kommer viss tillgång till ett ekosystem. Spotify finns bland annat, men sen är det tunt. Man ska kunna titta på film på den stora skärmen, men det saknas i skrivande stund implementerade klienter för de olika streamingtjänsterna. Nej, istället är det att köra film via USB som gäller.

På vägen

Atto 3 är tänkt som en vardagsbil och den bil som ska klara av jobbet att frakta barn, mat och annat i närområdet. Ingen drömbil men kanske en som levererar på drömmen om en friktionsfri vardag?

Under vår testvecka var det allt annat än optimala förhållanden, alltså helt vanligt vinterväder i Stockholm. Vägarna var ömsom modd, ömsom isbark och däremellan lite barmark. En intressant passage som jag körde varje test var en högersväng ut från småväg till större småväg. Du vet en sådan där man trycker på lite för att komma ut på – så att man inte irriterar de som hastar fram på den något större vägen.

Här börjar det med ett hjulspinn, följt av ett antispinn-ingrepp från bilen – som sedan släpper på och så spinner hjulen loss igen. Allt inom loppet av några meter. Och som lök på laxen får man det här även skickat upp i styrstången som kränger ratten rätt rejält när vridmomentet rycker in.

Just antisladden kanske är lite arkaisk i hur den arbetar, för även när man är på rull så spinner det loss om man är för tungfotad på gasen.

I grunden är annars BYD:en en bekväm varelse. Fjädringen är mjuk och det märks att det kinesiska utvecklingsteamet har fokuserat på komfort snarare än att få till någon stram vardagssportig historia. Och det hedrar dem. Fjädringen gör sitt till för att försöka styva upp ekipaget, men de gånger vi tar oss en liten svängom rullar det en hel del i kurvorna.

På lugna lite längre resor är det en trevlig kompanjon, där det om man ska klaga på något främst handlar om att det är en hel del vindtjut kring sidobackspeglarna när man kör i motorvägshastighet.

Och apropå ljud – det där med strängarna i dörren. Det skulle ju vara en kul grej – men efter att ha skärmspärrat en dotter blev de en riktig plåga. Hon envisades med att tortera mig med dessa tre ostämda toner tills dess att jag gav upp. Nej, att sätta in ”strängar” där bak måste vara bilvärldens motsvarighet till att en släkting ger ens treåring ett trumset. Det är i all välmening, men hen borde veta bättre.

Ekonomi och förbrukning

Priset på en Atto 3 startar på 504 900 kronor och för de pengarna får man just nu även en laddbox (exklusive installation) med i paketet. Det gör bilen har ett högre frånpris än exempelvis VW ID3, men samtidigt lägre än Kia Niro EV.

Något som man måste ta med när man köper en bil från ett helt nytt märke är hur det går att serva och hur reservdelstillgången ser ut. Utöver det att det alltid råder viss ovisshet kring huruvida en nykomling faktiskt finns kvar när nybilsgarantin gått ut.

Men i BYD:s fall ser det hela solitt ut. Märket är en gigant och i Sverige är det Hedin Bil som är importör. Det innebär att det även på lokal nivå finns stark representation.

Ok, hur är det då med förbrukning? Officiellt har Atto 3 låga 1,59 kWh/mil… och det är kanske siffror man kan komma i närheten av under sommarhalvåret. När vi körde så hamnade vi efter vår testvecka på 2,1 kWh/mil – detta ganska uteslutande med modest pedalföring och överlag vänligt sinnelag.

Summerat

Det är svårt att klanka ned på att BYD valt ett neutralt yttre och ett lustfyllt inre. Ej heller på prestandan som matchar vad närmaste konkurrenter erbjuder i det här segmentet. Skärmar och infotainment är inte heller det sämre än vad Kia, VW eller Skoda har – snarare tvärtom.

BYD Atto 3 är en storsäljare i många länder. Men även om bilen har ovan nämnda positiva egenskaper har jag svårt att se att Sverige kommer vara en sådan marknad. Design tror jag kommer att vara en sak som fäller bilen, men framförallt märket. Kia Niro EV är ett alternativ som lyser starkare i igenkänningsfaktor – för att inte tala om att Tesla Model Y kostar runt 30 000 kr mer.

Men jag kan ha fel – för vem vet om inte svenskar också vill ”bygga sina drömmar” med en Atto 3?

Fakta

BYD Atto 3

Pris: från 504 900 kr

Pris testbilen: 534 900 kr

Drivlina: Elmotor, framhjulsdriven

Maxeffekt elmotor: 150 kW / 204 hästkrafter

Max vridmoment: 310 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 7,3 sekunder

Topphastighet: 160 km/h

Batterikapacitet: 60,2 kWh

Snabbladdningskapacitet: 80 kW

Räckvidd på el: 420 km

Officiell förbrukning: 1,56 kWh/mil

Förbrukning under test: 2,1 kWh/mil

Årsskatt: 360 kr

Bagageutrymme: 440 liter, 1 138 liter med fällda säten

Max släpvagnsvikt: 750 kg

LÄS MER