Neue klasse – här är bilen som ska säkra BMW:s framtid
BMW Vision Neue KlasseEnes Kucevic Photography
Ett paradigmskifte likt det steg BMW tog i början av 1960-talet. Konceptet Vision Neue Klasse är en glimt av den teknik som ska garantera företagets framtid.
När BMW krisade på 50-talet var det ”Neue klasse” som räddade företaget. Nu, 60 år senare, är det återigen dags för vad tillverkaren beskriver som ett paradigmskifte – och än en gång är det Neue klasse som förkroppsligar förändringen. Visionen och konceptet handlar om en bil som 2025 ska vara fanbärare för BMW.
Under upptakten till Münchenmässan IAA, som inleds denna vecka, visade BMW upp sin skapelse och företagets högste chef var inte den som snålade med superlativen.
– Visioner ska inte vara ouppfyllda, de ska förverkligas. Med Neue klasse skriver vi inte bara ett nytt kapitel – här handlar det om att skriva en ny bok, sa Oliver Zipse, chef för BMW, vid presentationen.
I bilen har BMW dragit ned på komplexiteten och velat renodla formspråket. Bilen ser ganska visionär ut. Strålkastarna har inkorporerats i ”grillen” och det är stora flata ytor vart man än ser.
Storleksmässigt ligger modellen i mellanklassen och den konceptbil som ställs ut kommer inom två år att bli till en elektrisk 3-serie.
Grunden i visonen för Neue klasse är en ny dedikerad elbilsplattform. Sedan tidigare vet vi att den får elmotorer och nyckelkomponenter utvecklade av BMW själva – samt att den får cylindriska batterieceller.
Annons
BMW: Batterier i olika höjder
Batterierna kommer att erbjudas i två olika höjder och beroende på modell kan batterisystemet integreras i bilens konstruktion, något som kallas ”pack to open body”
Även om BMW inte går in på några specifika siffror säger de att den jämfört med dagens elbilar kommer att ha 30 procent längre räckvidd, snabbladdning som går 30 procent snabbare samt ha energiförbrukning som ligger 20 procent under dagens jämförbara elbilar. Det innebär att man kan förvänta sig en räckvidd på över 700 km, laddning 10-80 procent på 20 minuter samt en förbrukning på 1,1 kWh/mil.
En teknik som tillverkaren lyfter fram som något unikt är att de Neue klasse-baserade bilarna från 2025 kommer att ha något de kallar för ”panoramic vision”. Det innebär att information visas över vindrutans hela bredd. Funktionen går att modifiera utifrån vad man vill se. Tanken är att funktionen ska ge föraren relevant information på bästa sätt och vid rätt tidpunkt.
Den bil som visas nu är visionen. 2025 ska denna ha omsatts till en 3-seriesedan följt av en sportig suv. Därefter ska ”minst sex” modeller ha lanserats under de första två åren och 2030 är förväntningen att Neue klasse-fordon ska stå för hälften av BMW:s försäljning.