Mini gör prestandaversion av nya elbilen

2020-12-04 16:05  
Tillverkaren kommer att göra en John Cooper Works-version av Minin, alltså en prestandamodell, med eldrift. Foto: Mini

Nu kommer Mini Electric – en versionen av tillverkarens elbil med samma räckvidd men med mer kräm. Men många frågor om nya modellen saknar fortfarande svar.

Mini avslöjar att de kommer att göra en John Cooper Works-version, alltså en prestandamodell, med eldrift.

– Med Mini Electric har vi visat hur väl det går att kombinera varumärkets välkända körglädje med elektrifierad mobilitet. Nu är det dags att koppla samman vår passion för prestanda som präglar John Cooper Works-varumärket med elektromobilitet. Därför arbetar vi på att utveckla nya koncept för elektriska John Cooper Works-modeller, säger Bernt Körber, chef för Mini i ett uttalande.

Den första eldrivna JCW-modellen kommer att dela vissa grundspecifikationer med vanliga eldrivna Cooper SE. Troligtvis kommer prestandbilen att ha samma batterikapacitet, vilken ligger på 32,6 kWh vilket ska ge strax över 20 mils räckvidd. Däremot lär man ha petat ner en elmotor med mer effekt.

Läs mer: Provkörning: Mini Countryman PHEV – ”Storbilskänsla i kompakt format”

Vad får nya el-Minin för motor?

Men här kommer ett par frågetecken. Vilken maskin har tillverkaren tänkt sig under huven? Den nuvarande delar Minin med BMW i3S och det är den enda i nuvarande generation. Kan det vara så att man får i den nya drivlinan som utvecklats för IX och som sitter i IX3?

Läs mer: Minis nya satsning – siktar på elektrifierade (och inte så små) crossovers

Sedan kommer det till effekten. Redan i den tamare elmodellen är det 184 hästkrafter och vridmoment på 270 Nm från noll som ska ut på framhjulen. Mycket mer än så och du kommer börja få problem med att hjulen antingen spinner eller att du som förare får kämpa mot ryckningar i ratten som uppkommer av så kallad vridmomentsstyrning.

I den nuvarande värstningversionen med bensinmotor har man förvisso högre effekt – men inte samma vridmomentkurva.

Läs mer: Provkörning Mini Cooper SE: ”Kul och tillfredställande”

Och slutligen, plattformen UKL1 som används för Mini-bilarna är utvecklad för framförallt framhjulsdrift (fyrhjulsdrift möjlig) och även om man skulle kunna kasta om lite är det inte troligt att man gör en sådan enorm insats enbart för några få JCW-bilar. Det skulle inte vara ekonomiskt försvarbart.

Av döma av de bilder som Mini har skickat ut lär det inte vara allt för långt kvar tills vi får veta mer.

Felix Björklund

Mer om: Mini Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt