Provkörning: Mini Countryman PHEV – ”Storbilskänsla i kompakt format”

2020-06-27 07:01  

En charmerande crossover med utsläppsfri pendlingspotential. Mini Countryman i laddhybridtappning har många rätt – men vänta med att beställa bilen till i höst.

Countryman är en Mini av större mått och med modellen har tillverkaren alltid försökt adressera problemet med storlek. Men även om traditionalister menar att Mini av princip inte kan vara något annat än små tredörrarsbilar – har försäljningen av den kompakta crossovern gått som tåget. I dag står modellen för nära en tredjedel av tillverkarens totala volym.

Nuvarande generation av bilen lanserades 2017 och även om man sett till att göra lite småjusteringar sedan dess kom det en viktig uppdatering i vår – nämligen ett större batteri till laddhybriden. Numera har förare 9,6 kWh till förfogande och officiellt ska det räcka till 52 kilometers körning på el. Vilket innebär att det börjar likna något som gör att man kan hålla stora delar av sitt vardagsresande utsläppsfritt.

Modellen, som går under det nätta namnet Mini Countryman Cooper S E All4 Plug in Hybrid, skiljer sig när det kommer till utseende inte nämnvärt från den icke laddbara versionen. Vi pratar om en extra laddlucka samt ett par emblem för att visa att här minsann är det en grön bil. På utsidan är det tydligt att det är en Mini med rundade former och den brittiska flaggan i baklyktorna.

Läs mer: Provkörning Mini Cooper SE: ”Kul och tillfredställande”

Att designteamet inte fått fritt spelrum bara för att det är en elektrifierad modell märks även på interiören. Det är samma lika som vanliga bilar här, med undantag för accentfärgen grön/gul på start/stop-vippan i mittkonsolen.

Men det är inte en dålig interiör. Tre år har gått sedan introduktion, men det hela funkar bra. Visst, på instrumenteringen märks att den utformades innan digitalisering var ett hett modeord. Men annars funkar det BMW-ärvda infotainmentsystemet bra och kompetensen där väger upp att man inte får så mycket info när man tittar på instrumenten. Som komplement finns även head up-display där man utöver hastighet även får lite vägvisning och kan kolla vad för media som spelas.

Mini Countryman PHEV. Foto: Felix Björklund

Förarsätet och kvaliteten i material är överlag bra och när det gäller övrig interiör har man inte tullat på kupéutrymmet, utan även vuxna får plats i baksätet. Barnstolar får plats, men om man vill ha bakvända i baksätet då börjar det bli trångt. Det här gäller ju även i vanliga Countryman.

Att en laddhybrid är en kompromiss, det är det ingen som säger emot. I Countrymans fall så har elektrifieringen inverkat så att bränsletanken krympts till 36 liter och att en hel del stuvutrymme tagits bort. För de som ska på långresor innebär det att användbarheten nötts lite och total räckvidd på batteri samt bensin blir strax under 50 mil enligt Mini. Troligtvis en hel del kortare i verkligheten. Därtill så är bagageutrymmet på 405 liter.

Det tar lite över tre timmar att ladda batteriet om du använder vanliga eluttaget och med en laddbox är den tiden nere på runt timmen.

På vägen

Under den brittiskt charmiga designen har Mini petat ner en 1,5-liters trecylindrig motor och denna får hjälp av en elmaskin på bakaxeln. Det är på grund av den här fördelningen som Mini kan stoltsera med All4 i modellbeteckningen. Men när man kör på el – då är det ren bakhjulsdrift som gäller.

Läs mer: Provkörning BMW X3 Xdrive 30e: ”Smakar det så kostar det”

Och det var så vi började vår resa. Med räckviddsmätaren på 50 km gav vi oss i väg i Max Edrive som man kallar sitt elläge. Så länge du inte stampar på gasen, slår i sport eller överstiger 125 km/h går inte bensinmotorn igång. Standardläget är annars Auto Edrive och i detta så avgör bilen själv vad som är mest effektivt för stunden. Och vill man går det att ställa in ett sparläge där batteriet hålls vid en viss laddning – utfall man vet att det kommer att komma en utsläppsfri zon på vägen.

Fronten av en Mini Countryman PHEV. Foto: Felix Björklund

Men det här är bara för att diktera hur man vill ha sin eldrift. Därtill går det att skifta mellan körlägena Sport, Mid och Green – och det är medels detta du ställer in gasrespons, styrning och andra mer kördynamiskt viktiga parametrar. Beroende på val ställs även bromskraftsåtervinning in.

För de som inte ids att hålla på och ändra lägen, utan istället kör på i autoläget så är det god prestanda. Elmaskinen täcker upp i starterna på låga varv vilket gör att drivlinan känns väldigt genomtänkt.

Jag tycker att med Countryman har Mini lyckats väl med att kombinera storbilskänsla och goda köregenskaper i ett kompakt skal. Visst, det är inte riktigt de Mini-kvaliteter som lilla Coopern har – men ändå bra. I laddhybridtappningen så är detta till största del intakt. I kurvor så håller sig bilen neutral och till skillnad från många fyrhjulsdrivna bilar som bara engagerar bakaxeldrivning när greppet falnar – kontrollerar Mini-systemet hela tiden hur kraften ska fördelas fram och bak. Resultatet är att bilen känns smidig i de flesta situationerna.

Insidan av en Mini Countryman PHEV. Foto: Felix Björklund

Nu körde vi när det var varmt ute, men att man har gjort så här är bra tycker jag. För på vintern tenderar laddhybrider med förbränningsmotor fram och elmaskin bak (exempelvis Volvos T6/T8) ha problem att matcha de båda. Något som kan resultera att man som förare överaskas när elmaskinen kliver in och gör bilen lite väl svansglad.

Läs mer: Provkörning: Ford Kuga PHEV – ”Lovande på pappret, men...”

De 224 hästkrafterna ger bra prestanda för de som vill busa till det lite, men när man gör det så försvinner både batterienergi och bensin i snabb takt. Mini anger en officiell förbrukning på 0,19 liter milen, men under en veckas test landade vi på 0,48 l/mil efter att ha kört ett par halvlånga resor där elen inte räckte till.

Komfortmässigt kan man benämna det hela som ok. Vid ojämnheter gör extravikten från batterierna att fjädringen slår igenom, vilket känns en hel del. När det kommer till oväsen i form av vindvin och andra miljöoljud är det dock civiliserat.

Summerat

Under tiden jag lånade Minis maximodell – så meddelade man att bilen nu uppdateras. Så till hösten kommer de som köper en Countryman att få ett något moderniserat paket. Vilket inte lär skada attraktionskraften.

Den elektriska räckvidden har inte ändrats, men systemeffekten minskas med fyra hästkrafter. Därtill får modellen en digital instrumentering, vilket känns som vettigt för att hålla bilen fräsch.

Den som köper en laddbar Countryman får ett välpackat paket anpassat för de som vill ha lite très chic i sin vardagsbil. Däremot är det inte billigt att vara fashionabel, men det är väl inget som förvånar…

Fakta Mini Countryman S E All4 Plug in Hybrid

Pris: från 422 900 kr

Pris testbilen: 499 400 kr

Drivlina: 1,5-liters 3-cylindrig bensinmotor + elmaskin

Maxeffekt förbränningsmotor: 136 hk

Maxeffekt elmaskin: 88 hk

Systemeffekt: 165 kW / 224 hästkrafter

Acceleration 0-100 km/h: 6,8 sekunder

Officiell blandad förbrukning: 0,19 l/mil

Förbrukning under test: 0,48 l/mil

Koldioxidutsläpp: 43 g/km

Bagageutrymme: 405 liter (1 275 med fällda säten)

Max dragvikt: 1 800 kg

Felix Björklund

Mer om: Mini Provkörning

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt