Elbilar
Mini-chefen: "Rätt tajming för vår första elbil"
Elva år efter sitt första elbilskoncept – kommer Minis elbil. Men även om tekniken i sig inte är ny, är paketeringen det, menar företagets nyblivna vd. "Det är först nu vi kommit till en situation där det inte blir några kompromisser", säger Bernd Körber.
Tidigare i veckan visade Mini upp elbilen Cooper SE. En modell som på ett sätt känns några år efter sin tid, men som fortfarande kan sägas ha ett hål att fylla.
Men varför kommer den just nu? Tekniken har ju BMW-koncernen (där Mini ingår) haft länge, så produkten kunde lika gärna ha lanserats för ett par år sedan.
– Nej, timingen är rätt nu, säger nytillträdde chefen Bernd Körber till Ny Teknik vid lanseringen. Vi ser att mognaden på marknaden nu finns – så den kommer i ett läge med hög kundacceptans. Tekniskt sett kunde vi inte göra det mycket tidigare heller då vi inte ser något värde i att optimera i en riktning. Och vi vill inte kompromissa med Mini-märket.
"Tillräckligt med kapacitet för habil räckvidd"
Med detta menar Körber att batteriutvecklingen kommit till stadiet där de kan pressa ner tillräckligt med kapacitet för att få en habil räckvidd. I Mini Cooper SE handlar det om ett batteripack på 32,6 kWh och en räckvidd på upp till 27 mil. Eller som märket själva beskriver det ”mer än nog för vår kundgrupp”.
En relevant fråga är varför, om de nu väntat så länge, inte valde att bygga en elbil på en äkta elbilsplattform? Svaret är att märket inte har råd att vänta längre, och bara de får ut bilar kommer utvecklingen gynna märket.
– Elektrifieringen kommer att hålla oss i första ledet när det kommer till urban mobilitet. Våra kunder är ”early adopters”. Därför är det både viktigt och nödvändigt att vi går den här vägen.
Även infrastrukturutvecklingen har spelat en viktig roll inför lanseringen. Som ett märke för stadsbor, har laddning – eller snarare hur denna ska lösas, varit ett aber. Men nu börjar det ljusna på den fronten.
– Vi ser att det finns en politisk vilja att lösa detta, så även om jag ärligt nog kan säga att det är bristande nu – kommer det ske enorm mycket på kort tid. Vi lanserar i en tid då folks krav på laddning kommer att vara en stor draghjälp – och på andra sidan kommer lagkrav att putta på. Så jag är övertygad om att vi löser problemen med infrastrukturen, säger Minichefen.
Minis första elektriska ska byggas i Oxford
Den elektriska Minin kommer att byggas i fabriken i Oxford, vilket innebär att många komponenter, såsom drivlina importeras. Därför blir modellen känslig vid Storbritanniens utträde ur EU. En situation där det tullas in komponenter och tullas ut färdiga bilar kan helt rycka undan konkurrenskraften i modellen. Men även om det är en relevant fråga, är det inget som Minichefen vill säga något om.
Något han däremot vill säga är att han tycker att oavsett vad som sker utanför märkets kontroll. Så har de fått till en produkt som passar stadsbor som handen i handsken.
– Jag ska säga att när du får köra den kommer du förstå varför vi väntat tills vi kunde få det rätt. Kurvtagningen är bättre, accelerationen är även den bättre och det hela bygger på den traditionella Mini-karaktären. Tekniskt delar vi komponenter och arkitektur med BMW i3. Men hur vi applicerar dem är vad som särskiljer Mini. Det är ett unikt paket, säger Bernd Körber.
Och visst. Mini har visat att deras filosofi fungerat i tider då fossildrift var rådande – att de byter ut mot en utsläppsfri drivlina lär inte göra det sämre. För de som gillar Mini lär elbilen vara intressant. Prismässigt är skillnaden mellan en vanlig Cooper S och den elektrifierade varianten 45 000 efter statlig subvention. Så ägandet går nog att räkna hem redan på ett par-tre år.