Lilla elbilen Microlino är här – så mycket kostar den

2022-05-18 10:33  

Mikromobilitet från 50-talet i modern tappning. Det är receptet på Microlino och nu, efter flera utmaningar, har företaget bakom lanserat sin eldrivna stadsbil.

Under efterkrigstiden fyllde så kallade mikrobilar en viktig nisch i Europa. Små, enkla och billiga löste de transporten för många. Av de mest framgångsrika var Isetta, en italiensk design som licenstillverkade av bland annat BMW.

När företaget Micro Mobility Systems för några år sedan lanserade planer på att bygga en modern nytolkning av bilen under namnet Microlino – blev många exalterade. Dock har resan från koncept till verklighet varit lång. Först nu, sex år efter att projektet sjösattes, har man nått till produktion.

Själva bilen är precis som sin förlaga en nätt skapelse på 2,5 meter, byggd på ett chassi av stål och aluminium. När det gäller de första 999 bilarna kallade ”Pioneer series” finns det 10,5 kWh batterier med ombord och energin i dessa ska räcka till 177 kilometers räckvidd.

Läs mer: Nu lanserar Mercedes sin första självkörande bil

Bilarna kommer erbjudas i två färger (blå och aluminium) och tanken är att de första exemplaren ska rulla av produktionslinan i Turin den 24 maj.

När man fått igång produktionen ordentligt räknar företaget att en ny Microlino byggs klart var 20:e minut och totalt rör det sig då om 7 500 bilar om året. Att det tagit så lång tid beror dels på att man haft en hel del problem med leverantörer, men även att man hamnat i luven med sin tidigare produktionspartner.

Microlino i frabriken. Foto: Micro Mobility Systems

Efter det att de första 999 bilarna har sålts kommer den riktiga serieproduktionen igång. Då handlar det om tre olika batteristorlekar som ska ge mellan 95 och 230 kilometers räckvidd. Rent tekniskt väger bilen cirka 500 kilo och klassas som en tung fyrhjuling. Maxhastigheten som den 12,5 kW starka motorn mäktar med är satt till 90 km/h.

Baspriset för ett stycke Microlino ligger på 12 500 euro.

Fakta: Microlino

Fordonstyp: L7e

Drivlina: Elmotor

Maxeffekt: 12,5 kW

Max vridmoment: 89 Nm

Acceleration 0-50 km/h: 5 sekunder

Topphastighet: 90 km/h

Batterikapacitet: 6/10,5/14 kWh

Räckvidd: 91/177/230 km

Laddkapacitet: 1,35 kW (6 kWh-batteriet), 2,6 kW (10,5- samt 14 kWh-batterierna)

Laddtid: 3-4 timmar

Vikt: 497 – 535 kg

Bagageutrymme: 230 liter

Felix Björklund

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt