Lexus lanserar ny modell – ska utmana tyska lyxbilar och Volvos senaste
En ny Lexus som erbjuds både som hybrid och elbil. Nya ES ska utmana BMW och Audi med komfort och ”elegans” – och struntar helt i att gå med i effekt-kriget.
Är du på jakt efter en ny premiumkantad sedan, men trött på vad de tyska tillverkarna har att erbjuda. På bilmässan i Shanghai avtäckte Lexus sin nya, åttonde generation av ES.
Hur ser Lexus ES ut?
Med ES kommer vad Lexus kallar för ett nytt designkoncept. Det går under namnet ”Clean Tech x Elegance”. Tillverkaren säger att det här är en fingervisning om hur nästa generations elbilar ska se ut. Det ska vara enkelt men stilrent.
Dock känns märkesdragen igen. Det är smala kantiga strålkastare och den timglasformade grillen. Ett stilgrepp som är nytt är dock den markerade linjen/kanten i svart som sicksackar över sidan.
Lexus ES.Lexus
Rent storleksmässigt har bilen vuxit rejält. Vi pratar om en längd på 5,14 meter vilket är hela 165 mm längre än tidigare. Det är i linje med vad de närmsta rivalerna också har gjort.
Den rådande trenden i interiörer är ju att skala ned formspråket och så har även Lexus gjort. Det är minimalististiskt och likt BMW har man satsat på att ha dolda knapper. Dessa ”hidden tech”-paneler lyser upp när bilen är igång, men är ”osynliga” när bilen är avstängd.
Annons
Är Lexus ES en elbil?
Denna generationen kommer både som elbil och elhybrid. Som elhybrid handlar det om Toyotakoncernens välbeprövade teknik med ”självladdande” hybridsystem. Här består drivlinan av en 2,5-liters bensinmotor med en maxeffekt på 148 kW/201 hästkrafter, men mer data än så får vi ta del av. Dock säger Lexus att denna version, som har fått namnet 300h, ska erbjudas både med fram- och fyrhjulsdrift.
Som elbil kommer två olika versioner att finnas. 350e är en framhjulsdriven bil med en motor på 165 kW/224 hästkrafter. 500e kommer med fyrhjulsdrift samt en systemeffekt på 252 kW eller då motsvarande 343 hästkrafter. Båda dessa får ses som tämligen tama i konkurrensen där elbilar allt oftare har enorma kraftresurser.
Oavsett version hävdar Lexus att en ”ny och kompakt design” ska bidra till optimerat kupé- och lastutrymme och tack vare batteriet placeringar har bilen en låg tyngdpunkt.
Vad för batterier, räckvidd eller laddprestanda bilen har är inget Lexus avslöjar i dagsläget.
Interiören i nya Lexus ES.Lexus
Vad är det för teknik i Lexus ES?
Grundplattformen är GA-K och är en del av Toyotakoncernens TNGA-arkitektur (Toyota New Global Architecture). Det är samma som tillverkaren har använt tidigare, men Lexus uppger att den har arbetats om och bland annat innebär det att ES har vuxit rejält i storlek.
Mycket av det nya med tekniken har att göra med det digitala. Här är det nya skärmar och digital förarmiljö. Bilen ska även ha stöd för fjärruppdateringar och man ska kunna prenumerera på uppkopplade tjänster.
Ännu så länge vet vi inte om Lexus har något annat häftigt att erbjuda. Dock är det inte otroligt att steer-by-wire, där det bara är 180 grader mellan ytterlägena i styrningen, kommer.
Annons
Vilka är konkurrenterna till ES?
ES har länge varit Lexus vapen mot de tyska tillverkarnas premiumbilar – och så lär det fortsätta vara. De närmaste rivalerna blir Audi A6 samt BMW:s 5-serie. Båda dessa erbjuds likt Lexusen både som elbil och med konventionell drivlina. På ett hörn kommer även Volvos uppdaterade S90 samt nya elbil ES90 att vara en konkurrent.
När lanseras Lexus ES och vad kostar modellen?
Den nya generationen av ES kommer till Europa våren 2026. Svenska priser samt exakta specifikationer avslöjas närmare introduktionen.
Med tanke på vad konkurrenterna kostar lär det dock vara ett pris på 600 000 kronor och mer.