ELBILAR

Knepet ska locka elbilister – kostnad per kWh styrs i realtid

En laddstation som visar när det är som mest förnybar el i nätet – och som sätter priset därefter. I Danmark testar en operatör ett nytt sätt att locka kunder.

Better Energys Charge-anläggning i danska Sønderborg.

När man är ute och kör elbil handlar det om att planera sin resa då täckningen av laddstationer är fläckvis. Men det är inte bara ibland bristande laddinfrastruktur som elbilister måste hantera. Snabbladdningsoperatörerna är många och det är en fragmenterad bransch som många gånger kräver att de som vill nyttja laddarna först skaffar en app.

Dessvärre är även prissättningen på laddning inte alltid helt enkel att förstå.

I Danmark har operatören Better Energy dragit en lans för transparens och vid sin station i Sønderborg har de valt en unik modell. Laddarna har implementerat en dynamisk prissättning som följer spotpriset och visar när det finns som mest förnybar el i systemet. Det här ska påverka laddbeteendet, hoppas operatören. I Danmark utgörs elmixen av förnybar el till 79 procent, resten av el från fossila bränslen.

– Vi vill uppmuntra folk att ladda sina bilar när det finns mycket förnybar energi i nätet genom att göra det billigare att ladda när solen skiner och det blåser. Det här tillvägagångssätt ger inte bara lägre priser för användare, det hjälper även till som en del i det problemet med energilagring samt att försäkra oss om att energin som driver våra elbilar verkligen är grön, säger Peter Munch Søe-Jensen, ansvarig för energilösningar på Better Energy, i ett uttalande. 

Laddstationen ligger bredvid Better Energys solcellspark vilket då ger en väldigt direkt koppling mellan solel och laddning. Och det unika är alltså att stationen ska vara pris-responsiv per timme.

Det är en stor skillnad mot hur många operatörer agerar som i stället väljer att sätta ett enhetspris per kWh utan att justera efter spotpriset eller där det erbjuds månadsabonnemang eller ”kWh-paket”.