LADDHYBRID
Klart: Tidigare svensk-favorit gör comeback

Mitsubishi Outlander var en pionjär när det kom till laddhybridteknik och en svenskfavorit när det begav sig. Men i generationsskiftet försvann bilen från Europa – snart gör den dock comeback.
När Mitsubishi lanserade Outlander i laddhybridtappning träffade man precis rätt. I varje fall om man tittar på hur dåvarande tjänstebilsreglerna såg ut. Tack vara elektrifieringen gick det ett tag att få ett stycke stor crossover – för ungefär samma kostnad som en mobiltelefon med abonnemang.
Av förståeliga skäl var det attraktivt och det japanska märket låg länge i topp bland laddhybrider.
Men en utsläppsskandal och ekonomiska besvär på det ledde till att när Outlandern generationsskiftade, bidde det ingen ny version för Europa. När Ny Teknik var och provkörde ASX i slutet av januari var det fortfarande osäker om bilen, som nu har ett par år på nacken, överhuvudtaget var aktuell för Europa.
Nu har det dock kommit ett svar: Outlander gör comeback, det rapporterar Just Auto.
Ny design på Outlander
Den nya modellen är rejält uppdaterad från den som såldes senast och här är det dels ny design och fokus på bättre interiörkvalitet, större utrymmen och mer teknik. Möjligheten till sju sittplatser finns, men framförallt ska hybriddrivlinan vara rejält uppdaterad.
Batteripacket är på 20 kWh vilket då ska ge en officiell räckvidd på el på 87 km. Drivlinan består av en 2,4-liters bensinmotor och dubbla elmotorer.
Det kan tyckas udda att Mitsubishi nu valt att äntligen komma med en ny Outlander. Än mer frågetecken kommer av att det dröjer till någon gång 2024 till dessa att bilen kommer.
För med tanke på vilket tufft segment man ska slåss i, samt att intresset för laddhybrider är vikande – är det inte givet att succén från 2010-talet går att upprepa.
Priset återstår att se, men Outlander lär hamna en bit över de 479 900 kr, som den mindre Eclipse Cross kostar.
Flera nya elektrifierade modeller
Dock är Outlandern inte Mitsubishis enda vapen om europeiska bilköpare. Tillverkaren har presenterat sin nya strategi som ska löpa de kommande fem åren. Och den behövs. Vid ASX-lanseringen var man chockerande ärliga med att säga att märkets enda strategi med den bilen var att överleva. Detta genom att ”förstärka märket med Renaults bästsäljare”.
Nu är det dock något mer eget man visar upp.
De kommande fem åren så ska 16 nya modeller lanseras globalt och av dessa kommer nio vara elektrifierade (varav ASX är en). Vidare räknar Mitsubishi att elektrifierade modeller ska stå för hälften av försäljningen 2030 och hela försäljningen fem år senare.
I planen framgår det att det ska byggas två elbilar byggda på Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansens gemensamma plattform. Därtill kommer en mellanstor suv samt en pickup som rent batteridrivna.