Kanada får sin första elbil som har utvecklats i landet

2020-10-22 10:10  

Nationens första inhemska elbil har designats av studenter. Trots att 93 kanadensiska underleverantörer och teknikbolag har hoppat på "Project Arrow", finns det risk för att modellen aldrig blir serietillverkad.

Landets bilindustri är stor, med tillverkning för Ford, GM, Fiat-Chrysler samt Honda och Toyota. Nyligen erbjöd de styrande i Kanada och Ontario hundratals miljoner dollar till Ford för att de ska uppgradera sin fabrik i Ontario så att bolagets elbilar kan tillverkas där.

Trots att Kanada sedan länge har suttit på kompetensen inom området så har man inte lyckats få fram en enda livskraftig biltillverkare som producerar ett fordon designat i landet. Alla försök har varit kortlivade, men nu ska det bli ändring på det. Det är the Automotive Parts Manufacturers Association (APMA) som har gått ut med att de ska tillverka en elbil designad och utvecklad i Kanada. Det rapporterar Radio Canada International.

Designen av den nya elbilen har tagits fram av studenter vid Carleton University, via en landsomfattande tävling – och bilen får nu sin konstruktion i Windsor, Ontario. Ett virtuellt fordon ska finnas färdigt nästa år och en rullande konceptbil kommer att presenteras 2022.

Läs mer: Volvo Cars – en mästare i att uppfylla koldioxidmål

Arbetsnamnet "Project Arrow" är en hyllning till det inhemska stridsflygplanet Avro Arrow som på 50-talet presterade Mach 2 på 15 000 meters höjd, men av mystiska skäl aldrig togs i tjänst. Och det finns en risk för att Project Arrow i likhet med flygplanet aldrig sätts i serietillverkning, detta trots att 93 kanadensiska underleverantörer och teknikbolag har gett löfte om att medverka i projektet.

Enligt APMA:s vd är tanken med projektet främst att demonstrera för investerare att Kanadas industri har kunskapen och tekniken för att utveckla ett helt nytt fordon från grunden med utgångspunkt i inhemska komponenter. För att ta steget till serietillverkning i en egen bilfabrik så krävs det att någon annan intressent kliver fram.

John Edgren

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt