Volvo Cars – en mästare i att uppfylla koldioxidmål

2020-10-13 16:21  
Foto: Volvo

Volvo Cars bilar är tunga och andelen batterifordon försvinnande liten. Trots det är tillverkaren en av få som ser ut att slippa utsläppsböter.

Den gröna europeiska tankesmedjan Transport & Environment (T&E) har analyserat hur biltillverkare lever upp till EU:s utsläppsmål för nya bilar. Max 95 gram per kilometer får de släppa ut i snitt i år. Annars väntar böter.

Men det är en siffra med många undantag, ska tilläggas.

För Volvo Cars, som i hög grad tjänar pengar på att sälja tunga suvar, har målet satts till 111 gram per kilometer. Tillverkare av tunga bilar får ett högre mål, helt enligt reglerna.

EU-reglerna premierar utsläppsfria fordon, främst batterielektriska bilar. Men även laddhybrider. Det har tagit lång tid för Volvo Cars att få fram en batteribil. XC40 P8 Recharge började tillverkas alldeles nyligen.

Högst andel laddbara fordon av alla

Men företaget har varit desto bättre när det gäller laddhybrider. Av de undersökta bolagen i T&E:s rapport har Volvo Cars andel laddbara fordon under första halvåret varit överlägset högst: 22,6 procent av Volvos bilar var laddbara.

Det är en nästan dubbelt så hög andel som tvåan FCA-Tesla*. Men i FCA-Tesla fallet är samtliga i batterielektriska. I fallet Volvo är i stället samtliga laddhybrider.

Slipper böter – trots höga utsläpp

Enligt T&E:s beräkningar ser Volvo Cars därmed ut att bli en av fyra tillverkare som slipper böter helt – trots att bara Daimler och Jaguar-Land Rover ligger sämre till mätt i absoluta tal (gram CO2/km). De övriga tre tillverkarna som ser ut att slippa böter är PSA, FCA-Tesla och BMW.

Renault, Toyota-Mazda, Nissan och Ford är nära att nå sina respektive mål (det saknas bara 2 gram/km eller mindre).

Kia, Volkswagen, Hyundai, Daimler och Jaguar-Land Rover har en bit kvar.

För att nå målet om 111 gram per kilometer när året är slut räknar T&E med att 26 procent av bilarna som Volvo Cars säljer behöver vara laddbara (cirka 24 procent laddhybrider, 2 procent batterielektriska).

För 2021 räknar tankesmedjan att Volvos sålda bilar till 29 procent behöver vara laddbara (cirka 23 procent laddhybrider, 6 procent batterielektriska), för att nå målet.

Läs mer: Volvos stora suv:ar gynnades av regeringens klimatbonus

Reglerna ska utvärderas nästa år

Volvo Cars resultat i T&E:s analys visar att det går utmärkt att tillverka relativt tunga och bränsletörstiga personbilar i Europa och ändå undgå böter, så som lagstiftningen ser ut i dag. Faktiskt så bra att Volvo kan överväga att ingå i en pool med någon av tillverkarna som visat sämre skicklighet i regelefterlevnad, och därmed även tjäna en slant.

Nästa år ska EU-reglerna utvärderas.

 

Fotnot: FCA och Tesla har normalt sett inget med varandra att göra. I detta fall har FCA mot betalning bildat pool med Tesla för att försöka undgå böter. FCA får därmed tillgodoräkna sig utsläppsminskningarna som Teslas elbilar ger upphov till.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt