Elbilar

Kalldusch för elbilister som inte valde Tesla

Foto: Ionity
Att bygga laddinfrastruktur är dyrt, och den 31 januari höjer Ionity sitt pris. Foto: TT

Nu höjer Ionity sitt pris. Det innebär att de som använder laddnätverket kan få en högre milkostnad för elbilen än förare som kör på diesel.

Publicerad Uppdaterad

Teslas konkurrenter ville matcha Teslas nätverk av snabbladdare, så kallade superchargers. Resultatet är laddnätverket Ionity, ett samarbete mellan BMW, Daimler, Ford samt Volkswagen Group med Audi och Porsche. Planen är att ha 400 stationer som täcker Europa – men för närvarande består nätverket av 203 stycken, med 15 stationer i Sverige där ytterligare två är under konstruktion.

Att bygga laddinfrastruktur är dock dyrt och den 31 januari höjer Ionity sitt pris. Under en introduktionsperiod har användarna kunnat ladda sin bil för enhetspriset 80 kronor, oavsett hur mycket el som har förbrukats. Alla var medvetna om att det generösa upplägget skulle ersättas med en prissättning per laddad kilowattimme – men få var nog beredda på att kostnaden skulle landa på 8,70 kr per kWh.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här