Elbilar
Kalldusch för elbilister som inte valde Tesla
Nu höjer Ionity sitt pris. Det innebär att de som använder laddnätverket kan få en högre milkostnad för elbilen än förare som kör på diesel.
Teslas konkurrenter ville matcha Teslas nätverk av snabbladdare, så kallade superchargers. Resultatet är laddnätverket Ionity, ett samarbete mellan BMW, Daimler, Ford samt Volkswagen Group med Audi och Porsche. Planen är att ha 400 stationer som täcker Europa – men för närvarande består nätverket av 203 stycken, med 15 stationer i Sverige där ytterligare två är under konstruktion.
Att bygga laddinfrastruktur är dock dyrt och den 31 januari höjer Ionity sitt pris. Under en introduktionsperiod har användarna kunnat ladda sin bil för enhetspriset 80 kronor, oavsett hur mycket el som har förbrukats. Alla var medvetna om att det generösa upplägget skulle ersättas med en prissättning per laddad kilowattimme – men få var nog beredda på att kostnaden skulle landa på 8,70 kr per kWh.