Här bygger Nio första batteribytarstationen i Sverige

2022-10-05 11:36  
I Norge etablerade man sina första stationer i början av året – nu är det dags för Sverige. Foto: Nio

Ett första steg på väg mot en ny typ av infrastruktur. Kinesiska Nio meddelar att man nu påbörjar bygget av en batteribytarstation i Sverige.

Bristande laddinfrastruktur beskrivs som ett av de större problemen för elbilar. Kinesiska Nio har valt att till viss del lösa problemet genom att använda sig av teknik med utbytbara högspänningsbatterier.

I Norge etablerade företaget sina första stationer i början av året och nu växer nätverket när Sverige läggs till.

Den första svenska stationen öppnar i Varberg. Nio säger att flera kommer att börja byggas redan i år.

– En av de största fördelarna med att ha en Nio är att enkelt och helt automatiskt kunna byta batteri – därför börjar vi redan nu att bygga den första av flera kommande Power swap stations, säger Kajsa Ivansson-Sognefur, ansvarig för området på Nio Sverige, i ett uttalande.

För svenska konsumenter är Nio ännu så länge okänt. Den stora lanseringen är planerad till 7 oktober och först därefter kommer man att lansera sin modell ET7 i Sverige.

Läs mer: Nu kommer elbilstillverkaren Ora till Sverige

Nio: ”Nu förändrar vi infrastrukturen”

Den stora fördelen med batteribytarstationer är att elbilsägare får ett tredje alternativ för att få fulladdat batteri. Utöver hemmaladdning och snabbladdning kan man helt enkelt byta ut hela batteripacket. Detta ska gå på fem minuter och då ge 58 mils ny räckvidd.

– Nu förändrar vi infrastrukturen för elbilsladdning i Sverige. Med våra Power Swap Stations eliminerar vi allt vad räckviddsångest heter, spar tid i vardagen och gör livet med elbil enkelt och bekvämt för våra användare, säger Mattias Lundgren, chef för Nio Sverige.

Så hur ser då en batteristation ut? Designmässigt som en en stor låda med carport. Varje station rymmer tolv batterier och kan utföra just tolv byten i timmen. Skulle det vara hög belastning går det att skeppa dit än fler och i teorin ska man kunna utföra 290 byten om dagen.

Utöver att ge elbilsägare snabbare långresor menar Nio att bytestekniken förlänger bilens livslängd samt att batterierna laddas med en mer skonsam hastighet.

I skrivande stund har Nio 1 100 batterbytarstationer globalt. Av dessa ligger nästintill alla i Kina och tillverkaren säger att de hittills har utfört mer än tolv miljoner byten. Till 2025 är målet att ha byggt ut nätverket till ”fler än 4 000” stationer.

Felix Björklund

Mer om: Nio Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt