Elbilar

Här är Rolls-Royce första elbil: Spectre

Rolls-Royce Spectre. Foto: Rolls-Royce
Rolls-Royce Spectre. Foto: Rolls-Royce
Rolls-Royce Spectre. Foto: Rolls-Royce
Rolls-Royce Spectre. Foto: Rolls-Royce
Rolls-Royce Spectre. Foto: Rolls-Royce
Rolls-Royce Spectre. Foto: Rolls-Royce
Rolls-Royce Spectre. Foto: Rolls-Royce
Rolls-Royce Spectre. Foto: Rolls-Royce

Den första av sitt slag och en modell som ska visa vad verklig lyx är. Nu har Rolls-Royce officiellt presenterat sin elbil. ”Spectre är först och främst en Rolls-Royce”, därtill en elbil, säger vd:n Torsten Müller-Ötvös.

Publicerad

Raffinemang, lyx och utsläppsfri körning. När brittiska Rolls-Royce äntrar elbilsscenen är det just i den prioriteringsordningen man utvecklat bilen.

Modellen i fråga går under namnet Spectre och denna baseras på tillverkarens egna ”Architecture of Luxury”, något som då innebär att den inte delar plattform med moderbolaget BMW:s toppmodeller I7 och IX.

– Spectres helelektriska drivlina kommer säkra märkets fortsatta framgång och relevans samtidigt som det dramatiskt höjer definitionen av varje karaktärsdrag som gör en Rolls-Royce till en Rolls-Royce. Den pekar ut en riktning för framtiden för märket, säger Torsten Müller-Ötvös, vd för biltillverkaren, i ett uttalande.

Rolls-Royce Spectre. Foto: Rolls-Royce
Rolls-Royce Spectre. Foto: Rolls-Royce

Den nya elbilen är bara början, men det är en tydlig signal om att tiden för V12:or är förbi – även i ultralyx-segmentet. Så vad har man då petat ned under motorhuven i stället? Bilen drivs av dubbla elmotorer som tillsammans ger 430 kW och 900 Nm. Dessa hämtar sin energi ur ett 120 kWh stort batteri och ska kunna, trots en vikt på snudd tre ton – klara av att accelerera upp ekipaget i 100 km/h på 4,5 sekunder.

Men eftersom sprinter inte bekommer en sann gentleman – kanske räckviddssiffran om upp till 520 km är mer intressant. Självklart har bilen samma fina fjädring och dämparsystem som traditionella modeller vilket då ska ge en ”flygande matta-upplevelse.

Klassisk Rolls-Royce-interiör – med en tvist

Även om man får säga att det är radikalt förändrad teknik jämfört med andra bilar från tillverkaren – är designen svår att ta miste på. Grillen, motorhuvsstatyetten ”Spirit of Ecstacy”, de bakhängda dörrarna och stående bakljusen.

På insidan möts man av en interiör som är klassisk RR men med lite tvist. En sådan är stjärnhimmeln med tusentals ljuspunkter. Vi pratar över 10 000 i sin helhet som kan speglas i flinten, men som även pryder dörrinsidorna.

Rolls-Royce Spectre. Foto: Rolls-Royce
Rolls-Royce Spectre. Foto: Rolls-Royce

Om man nu känner sig hugad för att få ställa en elektrisk Rolls-Royce på uppfarten går det att lägga en beställning redan nu. Dock får man vänta minst ett år innan bilen sedan börjar levereras. Och priset? Tillverkaren har ännu inte satt prislapp på Spectre, men säger att den kommer hamna någonstans mellan Cullinan och Phantom. Det innebär minst 4 miljoner kronor.

Fakta: Rolls-Royce Spectre

Pris: Inte officiellt

Drivlina: Dubbla elmotorer

Maxeffekt: 430 kW / 585 hästkrafter

Max vridmoment: 900 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 4,5 sekunder

Batterikapacitet: 120 kWh

Räckvidd: upp till 520 km (inte officiell WLTP-certifiering än)

Officiell förbrukning: 2,15 kWh/mil

Snabbladdningskapacitet: 195 kW

Längd: 5 453 mm

Bredd: 2 080 mm

Höjd: 1 559 mm

Hjulbas: 3 210 mm

Vikt: 2 975 kg