Elbilar
Här är Polestars svar på Tesla Supercharger

En direkt konkurrent till Tesla Model 3. Så har Polestar själva beskrivit sin modell 2. Nu presenterar de ytterligare en viktig detalj, laddning – men frågan är hur vasst deras nya vapen i elbilsbataljen egentligen är?
När Volvo Car Group lanserade Polestar som eget märke 2017 var det delvis som ett svar på hur Teslas inträde på fordonsmarknaden kan hanteras. Istället för att försöka slå Tesla med traditionella medel så utmanar Polestar utmanaren på sitt eget vis.
Åren har gått och medan Model 3 har blivit en försäljningsframgång för Tesla väntar vi fortfarande på Polestars första rena elbil. En väntan som nu förlängts på grund av den rådande pandemin.
Men även om Polestar 2 går att köpa, så har det funnits en hel del hål i informationen om elbilen, bland annat om hur eventuella snabbladdningssamarbeten kan se ut. För om det är något som elbilsköpare vill försäkra sig om så är det att ägandet och laddning av en nyinköpt bil går smidigt. Och nu har då Polestar avslöjat hur de planerar att svara på Supercharger-nätverket. För om man ska konkurrera med Tesla – är det här en parameter att ta med.
Bekvämlighet och trygghet
Svaret heter Plugsurfing och tillverkaren säger att de har ingått partnerskap som innebär att bilägare får tillgång till nära 200 000 laddpunkter runt om i Europa. Rent konkret innebär det att varje Polestar 2 levereras med en RFID-tag och uppmaningen att köparen ska skapa ett konto på Plugsurfing. ”Smidigt”, säger Polestar-vd:n Ingenlath i ett uttalande och menar att den här dealen ger bekvämlighet och trygghet.
Men vad betyder samarbetet? Innebär det rabatt? … nej. Det enda som man får som Polestar-ägare är en första knuff i riktningen åt en spelare på laddmarknaden. Plugsurfing har inte egna laddare, utan de har samlat en mängd olika aktörer. Fördelen är att du slipper ha med dig en massa RFID-taggar och kort eller ladda ner olika appar. En nackdel är att det inte är någon enhetlig standard eller pris på laddning.
Känns det premium? Är det här något som kan jämföras med vad Tesla erbjuder sina kunder? Svaret är nej. Där en Model 3-ägare enkelt kan använda Supercharger-nätverket och betala cirka tre kronor/kWh är Polestar 2-ägaren hänvisad till exempelvis Ionity för omkring tio kr/kWh. Och skulle det vara så att Teslaförare behöver begagna annan laddning när de är ute och rullar – kan även de lösa medlemskap i Plugsurfing.