ELBILAR

Här är nya suven som ska rädda den krisande elbilsuppstickaren

Lucid Gravity
Lucid Gravity

Med Gravity vill Lucid ”omdefiniera” framtiden för suvar. Detta med en modell på fem meter och en prislapp på över miljonen. Är det här bilen som ska rädda den krisande tillverkaren?

När Lucid lanserade Air för några år sedan fick tillverkaren stora rubriker. Inte minst för att mannen bakom märket var Teslas tidigare chefsingenjör, som inte skrädde orden om att deras bil var ”allt det man missade med Model S”

Men att presentera en lyxig elbil är en sak, att få det att blomma ut i en lyckad affär en helt annan. Och det har varit en hel del problem när det kommer till det senare som bland annat lett till en rekonstruktion. 

Dock ska produktionen ha tagit fart och i år räknar Lucid med att ha tillverkat mellan 8 000 och 8 500 bilar. 

Lucid Gravity
Lucid Gravity

Nu kommer kapitel två i tillverkarens modellbok och denna, en suv kallad Gravity, ska ”omdefiniera” framtiden för segmentet. Det är högst oklart på vilket sätt man menar.

Gravity är med sina 5 034 mm i längd ytterligare en lyxsuv som kvalar in i ligan där modeller som Mercedes EQS Suv, Tesla Model X och Volvo EX90 huserar. 

Lucid: ”Dum räckvidd är huvudlöst”

Rent tekniskt baseras Gravity på specifik suv-plattform som härstammar från Air, men Lucid säger att de vidareutvecklat denna. Det innebär bland annat att man fått till en mer kompakt drivlina. Batteristorleken anges inte, men tillverkaren säger att det ska vara ”mindre, lättare och mer hållbart” än det i Air. Tillverkaren menar att ”dum räckvidd”, det vill säga att utöka räckvidd genom enbart allt större batterier är huvudlöst. Därför har man i Gravity jobbat hårt med att få till ett mer kompakt batteri som i kombination med den kompakta drivlinan och god aerodynamik ska ge låg förbrukning.

Räckvidden är ”projekterad till över 700 km” och att kunder ska kunna ladda 350 km på en kvart tack vare 900-volts elarkitektur samt en laddkapacitet på 300 kW. 

Skulle man så vilja går det att accelerera bilen från stillastående till 96 km/h (60 mph) på under 3,5 sekunder. 

Lucid Gravity
Lucid Gravity
Andra sätesraden på Lucid Gravity
Andra sätesraden på Lucid Gravity

Inuti bilen finns det plats för sju och framtill så domineras kupén av en väl tilltagen skärmbräda. På denna presenteras allt från förarinstrumentering till navigation och övrig info. Även om de flesta kontrollerna är digitala är det några som inte gömts i menyerna. Dessa är bland annat klimatkontrollen. Utöver den skärmen finns det ytterligare en i mittkonsolen där övrig infotainment visas.

Gravity för den som söker lyx

Precis som Air är Gravity en modell riktat mot de som vill ha lyx. Här är det genomgående påkostade material och utrymme. Bilen är sjusitsig och på andra sätesraden får de åkande även de en skärm liknande den som Tesla har i Model X. Rad två går att skjuta för att antingen ge väl tilltaget utrymme på rad tre, alternativt mer spatiöst för de på andraraden.

Skulle man inte ha passagerare uppger Lucid att båda sätesradena bak går att fälla platt och att man då får 3 454 liters packutrymme. 

En annan sak som är väl tilltaget är frunken. Hela 226 liter ska man få plats med fram.

Gravity ska sättas i produktion mot slutet av 2024 och riktpriset är satt till ”under 80 000 dollar” innan skatter. Det innebär att om den skulle komma till Sverige i närtid – pratar vi om en bil som börjar en bit över miljonen. 

Att kalla sin nya suv för en modell som omdefineriar segmentet kan tyckas lite magstarkt. Om Gravity blir det som räddar Lucid från ett smärtsamt ekonomiskt magplask återstår dock att se.