Elbilar

Ferrari: Vår elbil kommer – när batteritekniken är redo

Chassit på SF90 Stradale. Foto: Ferrari
Enrico Galliera, försäljningschef på Ferrari. Foto: Ferrari

Väntar du på en Ferrari med nollutsläpp? Då blir väntan lång, för någon sådan finns inte i planerna än. ”Vi är övertygade om att batteritekniken inte är tillräckligt utvecklad för att möta superbilsbehoven”, säger Enrico Galliera på Ferrari.

Publicerad

Det finns ett par varumärken i världen som har riktiga särställningar. Ferrari är ett sådant och troligtvis en av de tillverkare med det mest angenäma av problem – att kunna välja vem de säljer till. Men hur ska en sportbilstillverkare agera i tider som dessa, då stora förbränningskraftverk, motorljud och mekanik är på väg bort? Elektrifiering – det håller inte måttet än enligt Ferrari.

Den italienska tillverkaren är nog ganska ensam om att inte alls ha presenterat någon elektrifieringsplan krönt av elbilar. Här utlovas inget pärlband av nya batteridrivna modeller eller några vidlyftiga försäljningsmål. Och tydligen är ett av de stora skälen batteriernas prestanda, eller snarare avsaknad av denna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här