ELBILAR

En ”hyper-elbil” från Lotus – här är Emeya

Lotus Emeya

En fyrdörrars ”hyper-elbil” med prestanda. Lotus Emeya är märkets första eldrivna GT-modell och en av bilens skrytfaktorer är en acceleration som ingen annan kan matcha.

När det kommer till märket Lotus har det en lång och gedigen historia. Men det har varit ett något kantstött märke och i modern tid har pengarna saknats – och förnyelsen uteblivit. Annat ljud i skällan blev det när Geely 2017 gick in och köpte 51 procent av biltillverkaren.

Det har givit andrum och möjligheten att delta i transformationen till att bli ett elektrifierat märke. Först i form av crossovern Eletre och nu kommer så uppföljaren Emeya – och nu pratar vi om en modell som ligger närmare den typ av lättviktsbilar som Lotus är tätt förknippat med.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här