Elbilar
Elbilar kan få extra besiktningspunkter: ”Det saknas”
Foto: Bilprovningen
I Norge har man infört särskilda kontrollpunkter på elbilar, och det är något som man från svenskt besiktningshåll nu har börjat titta på.
Nya bilar kan kräva nya rutiner hos bilbesiktningen. Det är nog ingen som ifrågasätter huruvida äldre bilar behöver rutinmässiga kontroller – för med ålder kommer slitage. Men snart kan besiktningsprotokollet komma att utökas, i varje fall om du kör runt i en elbil.
I en rapport från branschorganisationen Fordonsbesiktningsbranschen framgår det att den stora fordonsomställnig som elektrifieringen innebär även kräver att besiktningen uppdateras.
Skälet är att många av de komponenter och system som en elbil har inte kommer med några särskilda kontrollpunkter. Detta kan i sin tur leda till att problem ”flyger under radar” och inte upptäcks förrän de utgör ett stort problem.
I rapporten skriver man att i Norge, där elbilar utgör en stor och växande del av fordonsflottan, finns särskilda kontrollpunkter för laddbara fordon.
– Laddbara fordon kommer bli en allt större del av fordonsparken. I takt med att tiden går åldras och förslits också dessa fordon. Därför krävs en särskild kontroll av de delar som är unika för laddbara bilar, vilket saknas i dagens regelverk, säger Tord Fornander, ordförande för Fordonsbesiktningsbranschen, i en kommentar till Vi Bilägare.
De delar som man tittar på i Norge, och troligtvis de extrapunkter som den svenska besiktningsbranschen vill ska omfattas av kontroll är exempelvis högvoltsbatteriet, kablar för drivsystem samt laddning.
– Vi har redan i dag en särreglering och anpassning av föreskrifterna till fossilfordon. Jag tror därför att regelverket behöver anpassas. Det behövs nog en förändring av föreskrifterna för elfordon. Att vi behöver gå den vägen är viktigt att slå fast, säger Jonas Bjelvenstam, generaldirektör Transportstyrelsen i en kommentar i Fordonsbesiktningsbranschens rapport.