Elbilar

Deras bakaxel öppnar för större batterier – i små elbilar

Universitetet i Siegen har tagit fram en bakaxel som kan göra att små elbilar får plats med större batterier. Foto: Universitetet i Siegen

Små elbilar har inte plats för rejäla batteripack – svaret på problemet kan vara tyskarnas specialdesignade bakaxel.

Publicerad

Med ett litet utrymme mellan hjulaxlarna får de minsta elbilarna hålla till godo med en begränsad räckvidd. Ett mindre batteripack kan dessutom inte laddas med samma kapacitet som de större. Men nu har Universitetet i Siegen utvecklat en ny bakaxel som ska ge plats för mer batteri. Det skriver Electrive.

Arbetet utgör en del i E-MLTA, ett forskningsprojekt om utvecklingen av en utrymmessparande multilänk/torsionsaxel. I projektet deltar bland andra Ford och Volkswagen. Universitetet i Siegen tror att deras nya bakaxel kan öppna för en ökning av räckvidd med 35 procent – vilket motsvarar omkring 115 extra kilometer jämfört med existerande batteridrivna småbilar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här