Krönikor

Den elektriska framtiden tycks avlägsen för bilbranschen

Med tanke på hur det har låtit de senaste åren efter utsläppsskandalen Dieselgate kanske någon trodde att tillströmningen skulle bli omfattande, skriver Johan Kristensson. Foto: Unsplash

ANALYS. Att bilbranschen fortfarande talar med kluven tunga gällande viljan till omställning har blivit tydligare än någonsin. Endast ett fåtal bolag vill skriva under på att endast sälja nollutsläppsbilar – om två decennier, skriver Johan Kristensson.

Publicerad

Onsdagen tillägnades transporter på klimattoppmötet i Glasgow. En av överenskommelserna som presenterades handlar om att accelerera omställningen till utsläppsfria personbilar och skåpbilar.  

”Tillsammans ska vi arbeta för att all nyförsäljning av personbilar och skåpbilar ska vara nollutsläppande globalt till 2040, och inte senare än 2035 på ledande marknader”, står det i överenskommelsen.  

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här