Fordon

Flera biljättar tvekar inför löfte om endast nollutsläppsbilar till 2040

Koleldat kraftverk. Arkivbild. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

En global överenskommelse om nollutsläppsfordon till 2040 har svårt att få stöd efter att flera biljättar och stater fått kalla fötter. Orsakerna till varför varierar.

Publicerad

Överenskommelsen var tänkt att läggas fram under onsdagen på klimattoppmötet Cop26 i Glasgow. Ett av överenskommelsens ställningstaganden är att ”arbeta för att försäljningen av alla nya bilar och skåpbilar ska ha nollutsläpp vid 2040, och senast 2035 på ledande marknader”, rapporterar Financial Times.  

Volvo Cars, Ford, General Motors och Daimler uppges vara redo att skriva under överenskommelsen. Volvo har ju till exempel som mål att bli ett renodlat elbilsmärke redan 2030. 

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här