Continental: Elbilarna kräver speciella däck

2020-07-31 08:11  
Elfordon kräver bland annat tystare däck, enligt Continental. Det kan åstadkommas med ett slags skuminlägg som Continental kallar för Contisilent Technology. Foto: Press

Däcktillverkaren konstaterar att elektrifierade fordon ställer andra krav än vanliga bilar och bussar. Här är skälen som anges av Continental.

Frågan huruvida elbilar ger ett ökat däckslitage har debatterats länge, men förra året slog Nokian Tyres fast att bolagets egna tester enhälligt visade att så inte är fallet. Nu gör Continental ett utspel som inte nödvändigtvis sätter sig emot Niokians slutsats – tyskarna anser dock att elfordon kräver speciella däck.

Ny standardisering på gång

Jämfört med konventionella bensin- och dieselfordon utvecklar hybrider och rena elfordon ett högre vridmoment när bilen eller bussen kör iväg. Till detta har de elektrifierade fordonen har en högre vikt, och därför behöver de enligt Continental bland annat ett däck som klarar av högre vikter. Detta markeras i dag med en XL-symbol på däcksidan.

Läs mer: Ministern: Tesla-batteriet bygger på helt ny teknik

-Nu rör sig industrin mot en ny standardisering som klarar en ännu större belastning, och då sannolikt kommer att märkas med symbolen XL+. Att hålla nere slitaget orsakat av det höga vridmomentet när man kör iväg kräver modifikationer av mönstret såväl som blandningen i slitytan. Ett väldigt lågt rullmotstånd uppnås genom blandningen av material i slitytan, mönstret såväl som däckets konstruktion och specifikt av däcksidan – såväl som genom att hålla nere däckets vikt till ett minimum, säger Andreas Schlenke, som är ingenjör hos Continental.

"Elbilar kräver tystare däck"

Däcket måste givetvis vara säkert och ha en god livslängd – men det behöver också det låga rullmotstånd som ger en tyst gång, detta eftersom eventuellt vägljud inte maskeras av en förbränningsmotor.

Ett tystare däck kan åstadkommas med ett slags skuminlägg som Continental kallar för Contisilent Technology. Redan 2012 släppte Continental Conti Econtact, bolagets första däck avsett för elbilar, och sedan dess har de lanserat en rad efterföljare.

John Edgren

Mer om: Continental Däck

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt