Avslöjandet: Toyotas elbil Bz4x laddkänslig vid minusgrader

2022-05-11 11:03  
Toyota Bz4x, hur ska den klara svenska vintern? Foto: Toyota och Unsplash

Bz4x är Toyotas nya spetsprodukt och avstampet för biljättens elbilsoffensiv. Men nu kommer uppgifter som lär få köparna att dra öronen åt sig – minusgrader kan göra att bilen inte går att snabbladda.

Att japanska biljätten Toyota varit lite senfärdig när det kommer till elbilar är ingen nyhet. Dock har man bestämt sig att ändra på det och fjol visades först modellen (Bz4x) följt av att man i slutet av förra året överraskade och visade upp hela 15 elbilskoncept som ska bli verklighet.

I år kommer Bz4x och nu har en lite förvånande uppgift uppdagats. Modellen, och då särskilt den fyrhjulsdrivna, gillar inte minusgrader.

Enligt de officiella uppgifterna går det att snabbladda bilen i upp till 150 kW. Något som innebär att det tar en halvtimme att gå från 10 till 80 procent i batteriet. Så långt inga konstigheter.

Men i en presentation av bilen ”Five things to know about Bz4x” kommer dessa uppgifter med en stor asterisk. Något man var snabba att uppmärksamma på forumet Reddit.

Toyotas nya flaggskepp temperaturkänslig

När man följer upp detta framgår det att Toyotas nya flaggskepp är väldigt temperaturkänslig. Noten om laddtid anger att ”snabbladdningstid är uppskattad baserad på ideala laddningsförhållanden. Vid temperaturer under 10 grader kommer laddtiden öka markant.”

Det låter inte helt optimalt, inte minst eftersom det ofta är under tio grader i stora delar av Sverige. Men det slutar inte där. Vidare står det:

”För Bz4x AWD-versioner kan laddning gå långsammare än för andra modeller när temperaturen är under 0 grader. Snabbladdning kan vara omöjligt när temperaturen är minus 20 grader”.

Som lök på laxen – och något som kan göra att bilen blir omöjlig för många som vill göra längre resor framgår det även att ”snabbladda fullt mer än två gånger per dag kan negativt påverka laddtiden”

När Hyundai och Kia lanserade sina nya elbilar Ioniq5 och EV6 var hög laddkapacitet om över 230 kW en skrytfaktor. Men när bilarna lanserats framgick det att vid kallt väderläge var denna kraftigt påverkad. Nu har de båda märkena introducerad förvärmningsfunktioner som ska råda bot på detta.

Hur Toyota tacklar problemet återstår att se.

Felix Björklund

Mer om: Toyota Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt