Allt vi vet om kommande elbilen Polestar 3

2022-05-23 11:36  

En aerodynamisk prestandasuv med eldrift – så beskrivs Polestar 3. Men vad mer vet vi om bilen som komma skall? Här samlar Ny Teknik de mest trovärdiga uppgifterna om den kommande elbilen.

2022-05-23: Då går Polestar 3 att beställa

Under en presentation av elbilstillverkarens inledning av 2022 avslöjade Polestar att försäljningen går som tåget – och att den kommer öka rejält när även den nya suven kommer.

– Vi tror att vår framtida tillväxt kommer att accelerera ytterligare tack vare att vi går in på den lukrativa SUV-marknaden senare i år när det blir världspremiär för den efterlängtade elektriska prestanda-SUV:en Polestar 3 i oktober. Polestar 3, som ska tillverkas i USA och Kina, kommer att skilja sig från andra SUV:ar och stärka vår tillväxt på vägen mot nästa fas, sade Thomas Ingenlath.

Vidare uppger Polestar att SUV-marknaden är ett av de segment som har högst tillväxt och marginaler inom bilindustrin, särskilt i USA. Och den kakan vill man åt då de uppger att kunder förväntas kunna beställa en Polestar 3 på premiärdagen i oktober.

2021-12-03: Ny bild på Polestar 3

Nu har Polestar ryckt skynket av kommande suven 3 – dock är det vi får se både kamouflerat och ställt på avstånd – så några riktiga detaljer går inte att utröna än.

– Polestar 3 är en elektrisk prestanda-suv av högsta klass som planeras att lanseras 2022. Den kommer att definiera utseendet för stadsjeepar i den elektriska tidsåldern, säger Thomas Ingenlath, företagets chef, i ett uttalande.

Av designen att döma förefaller det som att strålkastarna får en uppdragen ”rand” på motorhuven liknande de på konceptet Precept. Vidare så ser sidobackspeglarna ut att bli samma som på Polestar 2, det vill säga utan tjock kant.

Ett frågetecken är var lidar-sensorn finns. Olika prototyper och koncept som använder tekniken har haft den uppe ovan vindrutan – men på Polestar 3 är det väldigt tomt där.

2019-09-15: Ingenlath ger detaljer om Polestar 3

Polestar har varit väldigt sparsam med detaljer när det gäller den kommande suven. Men under bilmässan i München så lyfte vd:n Thomas Ingenlath lite på locket och avslöjade ett par saker.

Den första rör designen. Redan när Polestar skickade ut infon om att bilen bland annat skulle byggas i Volvos USA-fabriken – fick vi se en siluettbild.

Bilen delar ju plattform och grund med Volvos ersättare till XC90. Men bilden visade en ganska låg taklinje och nu bekräftar Ingenlath att Polestar-bilen bara kommer att ha två sätesrader, skriver tidningen Car and Driver.

– Jag har inget mot tre rader som sådant, men sekunden vi skulle sätta in en – hade ni i media börjat fråga vad skillnaden var mot en XC90.

Mer då? Polestarchefen sade att om man struntar i möjligheten till en tredje sätesrad så får man dels vinster i aerodynamik – men även i hur man kan positionera första och andra raden.

Bekräftelsen om att Polestar 3 inte blir alternativet för de som vill få plats med fler än fem var inte det enda Thomas Ingelath avslöjade för tidningen. Han var även inne på det mer tekniska.

Tidningen skriver att han utlovar en drivlina vars topposition blir unik för Polestar. Alltså med ett effektuttag som ligger över det Volvo kommer erbjuda i sin XC90-ersättare.

Därtill så kommer alternativ med längre effekt, samt alternativ med bara en motor att lanseras.

– Jag ser det som en bra kombination. Dubbla motorer har mer kraft och acceleration – men när det kommer till kritan så är det många personer som inte är i behov av det. Och det finns även många som inte är i behov av fyrhjulsdrift, sade Thomas Ingenlath.

Överblick – Polestar 3

Det är nu fyra år sedan Polestar lanserades som ett eget märke. Sedan dess har de lanserat laddhybriden ”1” och elbilen ”2”. Den första var en glidarbil, så kallad Grand tourer, den andra var en en femsitsig sedan med halvkombilucka.

Men nu så börjar maskineriet för Polestar 3 att gå igång.

Innan sommaren kom den första indikationen på att modellen är i faggorna då tillverkaren skickade ut en bild samt informationen att bilen dels ska byggas i Kina (för Europa/Kina) och dels i USA (för den Nordamerikanska marknaden).

Teknik

Polestar 3 kommer att vara den första modellen från Volvo Car Group som bygger på en ny plattform. Eller som tillverkaren vill påpeka – den första som designats från grunden för full elektrifiering.

Vidare så kommer den vara fullt uppkopplad med allt som ingår i Google Automotives mjukvaruarsenal samt ha ”avancerade och säkerhetsfokuserade autonoma körfunktioner.

Design

Den lockbild som Polestar skickat ut i samband med avslöjandet om var modellen skulle byggas visar en spännande siluett.

Dels går det att se att det är taklinjen är lång och lätt sluttande med en liten takspoiler. Det innebär att tillverkaren inte tänker göra en coupésuv á la Audi/BMW/Mercedes – i varje fall inte initialt. Vidare så har bilen framträdande hjulhus och något som ser ut som väldigt kantiga ytterbackspeglar. Om de senare är kameror är ännu för tidigt att säga.

När släpps Polestar 3?

Den globala produktionen av Polestar 3 ska dra igång under 2022. 

Pris

I samband med att Polestar avslöjade att man kommer ta en genväg in på Nasdaqbörsen – så avslöjades även vad vi kan förvänta oss för prisnivå på Polestar 3. Och för den som hade hoppats på att det skulle vara lågt, tyvärr. Den spelare man vill armbågas med tillhör den andra änden av spektrat.

Thomas Ingenlath, företagets chef, sade under presentationen att Polestar 3 kommer att vara prissatt för att konkurrera med Porsche Cayenne. Det innebär att vi kan förvänta oss ett pris som ligger norr om 800 000 kronor.

 

I takt med att mer information blir tillgänglig kommer artikeln uppdateras.

Felix Björklund

Mer om: Polestar Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt