ELBILAR

Nevs elbil såld – snart tillverkas bilar i Trollhättan igen

Nevs i Trollhättan tog över större delen av Saabs konkursbo 2012. Arkivbild.
Nevs i Trollhättan tog över större delen av Saabs konkursbo 2012. Arkivbild.

Till sommaren kan det tillverkas bilar igen i Saabs gamla fabrik i Trollhättan. Det är förhoppningen sedan Nevs sålt sina två elbilsprojekt.
– Förhoppningsvis kan vi i juli säga ”vi är tillbaka”, säger Jihad Mohammad, vd för kanadensiska EV Electra.

Publicerad Uppdaterad

Nevs, som köpte större delen av Saabs konkursbo 2012, har haft stora ekonomiska bekymmer de senaste åren.

Men nu ser biltillverkningen i den gamla Saabfabriken ut att komma i gång igen trots allt. Jihad Mohammad, vars EV Electra nu köpt två elbilsprojekt av Nevs, hoppas att det kan ske redan till sommaren.

– Det är snart jul, men folk kommer att börja komma tillbaka i januari, gradvis, säger han vid en hastigt sammankallad pressträff under den pågående elbilsmässan i Göteborg.

– Förhoppningsvis kan vi i juli säga ”vi är tillbaka”.

Sattes i viloläge

Nevs togs 2019 över av kinesiska fastighetsjätten Evergrande Group, som några år senare dock hamnade i finansiell kris.

Det ledde till ett stort varsel på Nevs redan 2021 och ett nytt så sent som i februari när långt gångna planer på att sälja bolaget gick i stöpet.

Elbilsutvecklaren varslade då merparten av sina cirka 300 kvarvarande anställda och sattes i viloläge. Kvar blev bara 23 personer.

Exakt hur fabriken ska tas i bruk igen kommer enligt Nevs att kommuniceras efter hand.

Under krisen hann Nevs utveckla två elbilar, Pons respektive Emily. Det är de projekten som nu sålts till EV Electra.

– Senaste gången jag stod inför medierna var för nio månader sedan. Nevs hade just fått direktiv om att sättas i viloläge. Det var slutet av en era som startades av Saab på exakt samma plats, Stallbacka i Trollhättan 1937, säger Nevs vd Nina Selander.

– Sedan dess har vi kämpat med allt vi har för att säkerställa att vårt arv hålls vid liv.

”Trollhättans arv”

Det ena projektet, Pons, rör sig om en självkörande taxibil. Det andra är elbilen Emily GT, som drivs av motorer som sitter i hjulen. Emily-projektet utvecklades på bara nio månader och visades upp första gången tidigare i år.

EV Electra är grundat i Libanon och kommer enligt Nevs inom kort att börja montera sina första bilar vid en anläggning i Turkiet.

Jihad Mohammad vill att Trollhättan ska bli EV Electras största fabrik i Europa.

– Jag kan inte kalla det Saabs arv, men låt mig kalla det Trollhättans arv. För att lyckas ska vi försöka få tillbaka allt som sålts och samla det inom bolaget EV Electra Sweden, säger han.

Enligt Peter Eriksson (M), kommunstyrelsens ordförande i Trollhättan kan det bland annat bli aktuellt att EV Electra får köpa mer mark i området om det behövs för produktionen.

– Vi har haft en diskussion. Om det uppstår ett behov av mer mark för biltillverkning kommer vi att vara behjälpliga i det arbetet, säger han.

– Nevs har tagit fram en fantastisk produkt, så det är väldigt glädjande om vi kan få i gång biltillverkning igen i Trollhättan.

FAKTA

Nevs

Saab Automobile, som då ägdes av holländska Spyker, gick i konkurs i december 2011. Företaget hade cirka 3 400 anställda.

Nevs (National Electric Vehicle Sweden), med grundaren och dåvarande huvudägaren Kai Johan Jiang, köpte större delen av Saabs konkursbo för 1,7 miljarder kronor, affären blev klar den 31 augusti 2012.

2019 tog kinesiska Evergrande över Nevs.

2021 varslade Nevs knappt 300 anställda om uppsägning i Trollhättan.

I februari 2023 varslades merparten (320 av cirka 340) av de kvarvarande anställda. Samtidigt meddelades att bolagets verksamhet skulle sättas i viloläge.