Volvos V8-kunder får tävla om rymdfärd

2005-02-04 10:19  
Tävlingsbilen

När finalen i den mycket populära amerikanska fotbollsturneringen Super Bowl sänds i USA på söndag kommer Volvo annonsera en frågetävling där förstapriset är en rymdresa med Virgin Galactic.

Svara rätt, sikta mot stjärnorna
I teveannonsen kommer Richard Branson, ägare till Virgin Galactic och mängder med andra Virgin-företag, att hjälpa Volvo marknadsföra stadsjeepen XC90 med V8-motor. Han säger ikädd rymddräkt att Volvon är tillräckligt kraftfull för att ta kunden ut i rymden.

Med det menas att publiken får möjlighet att på webbplatsen boldlygo.com delta i en tävling och svara på några frågor om stadsjeepen.

Förstapriset blir en resa med det rymdskepp som Burt Rutan ska bygga åt Richard Bransons rymdflygbolag Virgin Galactic. Det reseföretaget räknar med att börja flyga mot rymden om tre år.

För Volvo personvagnar uppskattas resan kosta omkring 200000 dollar, 1,4 miljoner kronor. Då ingår en tredagars övning inför resan, skriver tidningen Automotive News.

Volvo XC90 med V8 kommer att börja säljas i USA under andra kvartalet i år. Det är Volvos första personbil med V8 någonsin. En 3,6 liters V8 tillverkades dock för lastbilen Volvo Snabbe under 1950- och 1960-talen på den tiden Volvo var ett helsvenskt företag.

Förra året bevisade Burt Rutan att det är möjligt för ett civilt företag att bygga rymdfarkoster som åtminstone tar sig upp mot kanten av rymden och ner igen på ett säkert sätt.

Det försöket belönades med tio miljoner dollar i tävlingen X-prize. Ytterligare pengar till försöken kom från datamiljardären Paul Allen.

I samband med att Burt Rutans farkost Space Ship One genomförde sin sista rekordflygning meddelade den brittiske miljardären Richard Branson att han vill starta kommersiella resor till rymden med hjälp av Rutan.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt