Ubers algoritmer belönar ”manligt” körsätt

2018-02-12 15:23  
Foto: CrowdSpark / Alamy

Kvinnliga Uber-åkare tjänar 7 procent mindre per timme än män. Algoritmerna belönar hastighet vilket gynnar männen.

Som chaufför hos Uber får du betalt för de körningar du genomför, inget annat. Det kan tyckas lägga grunden för en lönestruktur där kvinnor inte missgynnas på grund av kön. En färsk studie visar dock att kvinnliga Uber-åkare i genomsnitt tjänar 7 procent mindre per timme än män, vilket Bloomberg rapporterar om.

Studien har genomförts av Uber i samarbete med forskare från Stanford University och University of Chicago. Data från närmare två miljoner amerikanska åkare inom Uber X och Uber Pool mellan januari 2015 och mars 2017 analyserades med avseende på kön, inkomst per timme, medelhastighet och antal genomförda resor. Gruppen åkare bestod av 1,4 miljoner män och en halv miljon kvinnor.

Den enskilt viktigaste förklaringen (48 procent) till löneskillnaden är enligt forskarna att män kör 2,2 procent snabbare än kvinnor. Det eftersom sträcka betalar bättre än tid.

36 procent av gapet förklaras av att männen är skickligare och mer erfarna är kvinnorna. Kvinnor kör färre timmar per vecka vilket gör att de befinner sig längre ner på inlärningskurvan. Ett exempel kan vara hur fort man som åkare avbokar en beställd resa som hen känner på sig inte kommer att vara värd besväret.

Den återstående förklaringen handlar om var åkarna förlägger sina arbetspass. Män tenderar att åka till områden där väntetider och resor är kortare.

Leonid Bershidsky, kolumnist på Bloomberg, ifrågasätter ett par av de drivkrafter som finns inbyggda i Ubers algoritmer. Dels att de belönar hastighet när vi vet hur den är kopplad till olyckor. Och dels att strategiska avbokningar lönar sig som studien visar.

Ur kundens perspektiv är vare sig högre risk för olycka eller en snöplig avbokning önskvärd. ”Med andra ord, kvinnor kan faktiskt få mindre betalt för ett bättre utfört jobb, utifrån kundens perspektiv”, skriver Leonid Bershidsky.

Löneskillnaden på 7 procent är dock betydligt mindre än hur det ser ut i världen i stort. I Västeuropa var gapet 25 procent år 2017 och i hela världen 32 procent, enligt World Economic Forum.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt