Tre blockerar annonser i sitt mobilnät

2016-05-30 08:39  
Foto: Pixabay

Operatören Tre ska genomföra ett test med att blockera annonser i sitt brittiska mobilnät. Orsaken är att företaget anser att mobilannonserna är dåliga för kundens surfupplevelse.

Redan i februari berättade Tre att operatören tittade på möjligheter att låta kunderna styra över vilka annonser som visas i mobiltelefonen. Nu rapporterar BBC News att Tre planerar att genomföra ett storskaligt test i sitt brittiska nät. Under en dag mellan den 13 och 20 juni ska företagets kunder kunna välja att blockera 95 procent av alla annonser. Till de annonser som inte kommer att plockas bort hör de som dyker upp i Facebook och Twitterflöden.

Som orsak till försöket anger Tre att annonserna äter upp en stor del av kundernas surfpott, att vissa annonsörer utnyttjar kundernas personliga information och att många kunder upplever annonserna som påträngande och irrelevanta.

Testet kommer att vara frivilligt för kunden och Tre planerar enligt BBC att erbjuda en halv miljon kunder att vara med i testet.

Internet Advertising Bureau, IAB, som representerar nätannonsörer är av förklarliga skäl inte possitiva till att blockera annonser i mobilnätet. En av organisationens företrädare säger till BBC att de i ställer tycker att man ska uppmana annonsörerna att ta fram annonser som inte kräver lika mycket dataöverföring och inte är lika störande för mobilsurfarna.

Jonas Ryberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt