Digitalisering

Stora utmaningar för Facebook – färre användardata skapar annonsproblem

Facebook grundare Mark Zuckerberg. Foto: AP Photo/Geert Vanden Wijngaert/TT

Nya problem hotar Facebook efter förra veckans börsras i samband med kvartalsrapporten.

Minnet av Cambridge Analyticaskandalen i våras spökar fortfarande. I kombination med den nya dataskyddslagen, GDPR som uppges ha bidragit starkt till att Facebooks vinst blev sämre än väntat, känner sig företaget pressat till att strama åt rutinerna kring användardata, rapporterar Wall Street Journal. Detta i sin tur väcker frågor kring Facebooks framtida annonsintäkter.

Den nya lagen innebär att det blir svårare för annonsörerna att få tillgång till information som används för riktad annonsering.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här