Stora utmaningar för Facebook – färre användardata skapar annonsproblem

2018-07-30 14:30  
Facebook grundare Mark Zuckerberg. Foto: AP Photo/Geert Vanden Wijngaert/TT

Nya problem hotar Facebook efter förra veckans börsras i samband med kvartalsrapporten.

Minnet av Cambridge Analyticaskandalen i våras spökar fortfarande. I kombination med den nya dataskyddslagen, GDPR som uppges ha bidragit starkt till att Facebooks vinst blev sämre än väntat, känner sig företaget pressat till att strama åt rutinerna kring användardata, rapporterar Wall Street Journal. Detta i sin tur väcker frågor kring Facebooks framtida annonsintäkter.

Den nya lagen innebär att det blir svårare för annonsörerna att få tillgång till information som används för riktad annonsering.

Läs mer: Zuckerberg grillades i EU: ”Jag ber om ursäkt”

Redan nu har tjänsten "Partner Categories", som låter annonsörer få tillgång till information som samlas in via en tredje part utanför Facebook, stoppats i Tyskland, Frankrike och Storbritannien. Från och med den 1 oktober stoppas tjänsten globalt.

Efter dramatiken kring Facebook i slutet av förra veckan, då aktien föll med 24 procent, stämdes företaget för börsraset.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt