Digitalisering

Snapchat köper augment reality-startup

Foto: Pixabay

Amerikanska teknikföretaget Snapchat köper upp Cimagine Media, ett israeliskt uppstartsföretag som arbetar med augmented reality. Prislappen: Cirka 322 miljoner kronor.

Publicerad

Augmentet reality, på svenska ”förstärkt verklighet”, är en tekniktrend som växer sig allt starkare. Till skillnad från virtual reality, där användaren stiger in i en virtuell värld, är augemented reality en upplevelse där datorgenererad information eller animationer visas som lager ”ovan på” den verkliga världen.

Kända exempel på augmented reality är succéspelet Pokémon Go, Microsofts glasögon Hololens – och populära meddelandeappen Snapchat, där användarna kan lägga olika lager av datorskapade filter på bilder som tagits med mobilens kamera.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här