Scanias problemfixare dog i fredags

2005-06-07 11:03  
Turbons uppfinnare

Sverker Sjöström, legendarisk teknikchef på lastbilstillverkaren Scania Vabis, är död. Han blev 85 år gammal. Så sent som för två år sedan fick han IVA:s stora guldmedalj och för två veckor sedan hedrades han med en professur i sitt namn på KTH.

Sverker Sjöström.
Sverker Sjöström arbetade på Scania i hela sitt yrkesliv - från 1947 till 1985 - varav 22 år som företagets tekniska direktör.

Han föddes i Robertsfors i Västerbotten 1920 och började jobba på Scania Vabis i Södertälje i 27-årsåldern. Han pluggade dock vidare och blev teknologie doktor på KTH i Stockholm 1961.

Det var just hans doktorsavhandling som lade grunden till Scanias framgångar som lastbilstillverkare. Han kartlade vilka egenskaper som krävdes av de olika komponenterna i en lastbil och hur hållfast materialet var.

"Det mesta gick sönder"
Med en ny mätmetod, trådtöjningsgivaren, kunde man mäta hur material töjs.

- Hållfasthet har gått som en röd tråd genom livet. Jag har alltid intresserat mig för varför saker går sönser. På Scania Vabis lastbilar, liksom på andras, gick det mesta sönder. Min uppgift blev att ta hand om problemen, sade han torrt om sin karriär i samband med att han fick Stora Guldmedaljen hösten 2003, som nummer 51 i raden av stora guldmedaljörer sedan 1924.

Han konstaterade att gamla dimensioneringsregler ofta var värdelösa och missvisande och hans motto blev därför: "Lita inte på gamla tumregler".

Utvecklade Saabs turbo i smyg
Sverker Sjöström är för allmänheten mest känd som uppfinnaren av Scanias och Saabs turbomotorer.

När personbilsföretaget Saab, som då ingick i samma koncern som lastbilstillverkaren Scania, lanserade sin första turbomotor var det en världssensation.

Turboaggregat hade funnits i lastbilsmotorer men inte i personbilsmotorer.

- När vi tog fram Saabs turbomotor kraxade många olyckskorpar. Vi var en liten grupp som jobbade i smyg och fick fram en motor på fem år, utan de problem som andra haft. När vi presenterade den för Saabledningen fick vi order om att den genast skulle tas fram. Turbomotorn räddade Saab, sade Sverker Sjöström.

Sverker Sjöström-professuren
Scania hedrar nu Sverker Sjöström med att finansiera en professur i hållfasthetslära på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm med 12 miljoner kronor - två miljoner kronor om året i sex år.

- Under den tid som Sverker Sjöström ledde Scanias tekniska utveckling lades en solid grund för våra framgångar. Inrättande av en professur i hans namn är ett led i att vårda och utveckla det fina arv som han har lämnat över till oss, sade Scanias forsknings- och utvecklingschef Hasse Johansson i ett pressmeddelande för två veckor sedan när professuren offentliggjordes.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt