Salandereffekten märks i Telias nät

2010-04-27 12:54  
Noomi Rapace som Lisbeth Salander Foto: Knut Koivisto

Telia hyrde ut 60 000 filmer under fem dagar i påskas. En enda film stod för en tredjedel av uthyrningen. Gissa vilken.

Telia började snacka om tv via fasta telenätet för snart sex år sedan. Tv-tjänsten via bredbandet lanserades sedan i januari 2005. Filmuthyrningen gick trögt från början. Telia hade inte mycket lockande titlar att erbjuda.

-Från början insåg vi inte hur svårt det var att skriva avtal med de stora bolagen med filmrättigheterna, säger Kent Jonsson, chef för konsumentprodukter på bredbandstjänster på Telia.

Men nu är det snurr på verksamheten.

Förra året hyrde Telia ut 1,2 miljoner filmer, och Kent Jonsson räknar med att hyra ut 3-4 gånger så många i år. Alltså någonstans mellan 3,5 och 5 miljoner filmer.

-Det började ta riktig fart i slutet av förra året, och under första kvartalet i år, så hyrde vi ut 650 000 filmer, säger Kent Jonsson.

Rekordet sattes under påsken, då Telias kunder hyrde 60 000 filmer under bara fem dagar. Och av dessa stod ”Flickan som lekte med elden” med Lisbeth Salander i huvudrollen, för en tredjedel. Alltså 20 000 av de 60 000 uthyrda filmerna.

-Det visar hur viktigt det är att ha populära titlar. Och nu har vi snart avtal med sju av de största. Sony är på gång. Det är bara Universal som är kvar, säger Kent Jonsson.

Snittpriset för fillmuthyrningen är 40 kronor. Priset är högre för nyare titlar.

Marginalen på material av den här typen brukar vara låg, och någon siffra vill inte Kent Jonsson ange.

-Men vi tjänar absolut pengar på filmuthyrningen. En tillräcklig del, säger han något kryptiskt.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt