Digitalisering

Rapport: Svenska företag saknar IoT-kompetens

Beslutsfattare inom transport-, bygg- och tillverkningsindustrin uppger att det är brist på kompetens inom internet of things.

Sex av tio svenska företag anser sig inte ha möjlighet att genomföra en satsning på internet of things. De saknar kunskap och kompetens men undviker ändå att anlita extern experthjälp.

Publicerad

– För att inte hamna på efterkälken måste svenska företag prioritera iot som ett strategiskt initiativ, säger Mats Lundquist, vd på Telenor Connexion.

Medan it- och telekomsektorn i högt tempo ställer om till internet of things går det trögare för andra branscher. Beslutsfattare inom transport-, bygg- och tillverkningsindustrin uppger att det är brist på kompetens. Det här visar en ny undersökning gjord av Brand Arena på uppdrag av Telenor Connexion.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här