Patentåklagare lägger ned Lans-mål

2011-09-08 12:19  
Håkan Lans Foto: Lars Anders Karlberg

Åklagaren Fredrik Ingblad lägger ned den första svenska förundersökningen om brottsligt patentintrång. - Han har rätt i lagens mening, men det är förfärligt! säger uppfinnaren Håkan Lans.

Ett nytt moment 22 verkar nu åter drabba den svenske uppfinnaren Håkan Lans. 

Fredrik Ingblad, en av två åklagare som är specialiserade på immaterielrätt, lägger ned förundersökningen om brottsligt intrång i STDMA-patentet i Sverige.

Det senare används i Sverige och övriga världen för att tillverka transpondrar, eller navigeringsinstrument, för flygplan och större fartyg.

Skälet till att åklagaren inte anser sig kunna väcka åtal är att Håkan Lans inte äger patentet i Sverige utan bara, enligt uppgift,  har rätt att licensiera det i Sverige via bolaget GP & C, där han är vd. 

GP & C har i sin tur ett avtal med uppfinnaren som ger honom ersättning för användningen.

Utebliven betalning

GP & C har under många år haft svårt att få in licensavgifter från världens transpondertillverkare.

Många har vägrat och ansett att GP & C avstod  från rätten till ersättning 1997, vilket bestrids av GP & C.  FN-organet Internationella teleunionen, ITU, hänvisade så sent som 2006 tillverkare som ville använda patentet till GP & C. Enligt Håkan Lans gör man det än i dag.

GP & C misstänkte olagligt kartellsamarbete bland transpondertillverkarna  och anmälde därför flera  av företagen till EU-kommissionens konkurrensdirektorat i mars 2009.

Som exempel på bolag som strulat med licensavgifterna anmäldes österrikiska Nauticast, japanska Japan Radio, norska Jotron och svenska Saab Transponder Tech.

I början av 2010 inledde så Fredrik Ingblad, en av Sveriges två immateralrättsåklagare, en förundersökning om att olagligt patentintrång ska ha begåtts i Sverige. Den uppges vara den första i sitt slag i svensk patenthistoria

Men nu i september, ett och ett halvt år senare, läggs den ned. Skälen är formella.

- Håkan Lans är inte patentinnehavare i Sverige och han har inte tillräckligt tydligt bevisat att han är licenstagare i lagens mening, säger Fredrik Ingblad.

 Ingblad säger att han i början var av uppfattningen att Håkan Lans ägde patentet. Men förhör med ansvariga  på Patent- och registreringsverket visade att så inte var fallet.

Att GP & C  ändå har rätten att licensiera patentet vid import och försäljning av transpondrar i Sverige har Håkan Lans dock inte tillräckligt tydligt bevisat, anser Fredrik Ingblad. 

Saab äger patentet

Ägare av STDMA-patentet i Sverige är Saab Transponder Tech, ett av de bolag GP & C 2009 anmält till EU-kommissionen som ett exempel på bolag som medverkar i olagligt kartellsamarbete och vägrar ersätta GP & C.

Saab Transponder Tech bildades ur GP & C Sweden AB, som tidigare ägdes av Rymdbolaget. Detta bolag fick enligt en uppgörelse  patentet medan Håkan Lans (GP & C) fick rätten att licensiera det för sjö- och luftfart.

Saab Transponder Tech säljer i dag bland annat basstationer med tekniken till Kina. Bolaget har under åren hävdat att man inte ska betala licensavgift eftersom andra, konkurrerande  bolag inte gör det. På senare år har man betalat ut en engångsumma  på 27 miljoner kronor för användningen 2001-2010.

Håkan Lans säger att Saab så sent som i augusti i år vägrar att intyga att GP & C är licenstagare, och att driva process mot andra bolag i världen som inte betalar avgifter till GP & C för försäljning i Sverige.  Ny Teknik har dock tagit del av ett brev från 2003 där Saabs jurister uppger att GP & C har licensrätten.

I vissa fall kan även licensinnehavaren vara ensam målsägande och anmäla brott.

Enligt Ny Tekniks källor hävdar Saab att man ensamt har rätt att föra talan i fallet. Bolaget upplever att en rättslig process inte har skulle någon betydelse för dess position på världens transpondermarknad.

Fredrik Ingblads slutsats är att bevisen för att GP & C är licenstagare i Sverige är för svaga.

Förlorar miljoner

”Den bevisning som getts in angående att anmälaren är licenstagare i Sverige är inte så tydlig att den ensam räcker för att anse anmälaren vara målsäganden i patentlagens mening. Jag får därför inte väcka åtal, skriver han i sitt beslut att lägga ned förundersökningen den 1 september.

Enligt Håkan Lans säljer flera bolag transpondrar med tekniken här i Sverige utan att betala licensavgifter. 

- GP & C förlorar miljontals kronor varje år, hävdar han.  Att utveckla patentet som hindrar fartyg och flygplan att krocka i luften kostade runt 100 miljoner kronor, och GP & C står i skuld till internationellt riskapital.

- Det är förfärligt att det inte går att stämma bolagen, säger Håkan Lans.

Även Jotron har betalat GP & C men varken Nauticast (köpt av amerikanska ACR) eller Japan Radio uppges ha betalat, enligt Håkan Lans.

Enligt uppfinnaren överväger nu  GP & C att sälja licensrätten till en annan part, som då får driva arbetet att begära in ersättning för licensutnyttjandet. Registrerad ägare till bolaget är Håkan Lans hustru Inga.
 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt