Digitalisering

Nytt navigeringssystem gör Östersjön säkrare

Nästa år ska alla större fartyg vara utrustade med AIS, en vidareutveckling av Håkan Lans flygtranspondrar. Identifieringsuppgifter sänds kontinuerligt till andra båtar och till land. I nästa steg ska länderna runt Östersjön byta information med varandra. – Vi kan då följa fartyg från ryska Primorsk tills de lämnar norskt vatten, säger mästerlots Benny Pettersson på sjöfartsverket.

Publicerad

Om drygt ett år måste alla större fartyg ha automatiska system för att sända ut data om fartygets identitet, kurs och fart till omgivande fartyg och till radiostationer i land inom 20-30 sjömil.

Systemet heter AIS (Automatic Identification System) och bygger på svenske uppfinnaren Håkan Lans STDMA-transpondrar för flyget. Omkring ett tiotal leverantörer i världen slåss om order, däribland Saab Transpondertech och CNS Systems i Sverige. När systemet nu införs skördar svenska sjöfartsverket frukterna av ett enträget arbete för en internationell standard för sjöfarten. Enligt beslut från FN-organet IMO (International Maritim Organization) ska alla fartyg över 300 ton i internationell trafik ha installerat AIS senast i slutet av 2004. För kryssningsfartyg och passagerarfärjor gäller skyldigheten redan från i sommar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här