Nytt navigeringssystem gör Östersjön säkrare

2003-06-11 23:00  

Nästa år ska alla större fartyg vara utrustade med AIS, en vidareutveckling av Håkan Lans flygtranspondrar. Identifieringsuppgifter sänds kontinuerligt till andra båtar och till land. I nästa steg ska länderna runt Östersjön byta information med varandra. – Vi kan då följa fartyg från ryska Primorsk tills de lämnar norskt vatten, säger mästerlots Benny Pettersson på sjöfartsverket.

Om drygt ett år måste alla större fartyg ha automatiska system för att sända ut data om fartygets identitet, kurs och fart till omgivande fartyg och till radiostationer i land inom 20-30 sjömil.

Systemet heter AIS (Automatic Identification System) och bygger på svenske uppfinnaren Håkan Lans STDMA-transpondrar för flyget. Omkring ett tiotal leverantörer i världen slåss om order, däribland Saab Transpondertech och CNS Systems i Sverige.
När systemet nu införs skördar svenska sjöfartsverket frukterna av ett enträget arbete för en internationell standard för sjöfarten.
Enligt beslut från FN-organet IMO (International Maritim Organization) ska alla fartyg över 300 ton i internationell trafik ha installerat AIS senast i slutet av 2004. För kryssningsfartyg och passagerarfärjor gäller skyldigheten redan från i sommar.

Det gör det säkrare att navigera till havs. Sjöfartsmyndigheterna får samtidigt ett verktyg för att överblicka sjöfarten effektivare.
Ett AIS-utrustat fartyg sänder på VHF-bandet kontinuerligt ut uppgifter om fartyget, position med mera. Signalerna uppfattas av andra AIS-fartyg och kuststationer inom radions räckvidd. I land samlas uppgifterna centralt och sjöfartsmyndigheterna kan följa trafiken utmed hela kusträckan.
- Vi förhandlar nu med övriga Östersjöstater om att koppla ihop våra system, säger Benny Pettersson.
Varje land kommer därmed att kunna överblicka alla större fartygs rörelser i Östersjön.

En kartläggning från 2000visade nära 60 000 fartygsrörelser i trakterna av Bornholm, där den senaste stora fartygsolyckan inträffade.
- Det viktigaste i början är att få statistik över vilka rutter fartygen i verkligheten tar. Den kan vi sen använda för att separera oljetankers och andra miljöfarliga transporter från annan trafik i vissa passager.

Christer Åkerman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt