Ny strömavtagare tystar snabbtågen

En ny typ av strömavtagare som halverar ljudet från snabbtågens strömavtagare har provats i Tyskland. De är också mer skonsamma mot luftledningarna.

Publicerad Senast uppdaterad
Mot tystare färd Strömavtagarna har utvecklats av tågtillverkaren Bombardier och tyska Deutsche Bahn under flera år. Första provkörningen ägde rum i somras. Tack vare välutvecklad sensorteknik hålls strömavtagarna med konstant tryck mot luftledningen. För lågt tryck kan orsaka strömavbrott och ljusbågar, för stort tryck sliter på materialet och sätter ledningarna i svängning. Sensorerna samverkar med pneumatiken i strömavtagarna och reglerar trycket blixtsnabbt. För att ytterligare minska ljudet, som vid hastigheten 280 km/h är den största bullerkällan från ett snabbtåg, har strömavtagarnas aerodynamik förfinats ytterligare genom prov i Audis vindtunnel i Ingolstadt. Åtgärderna sänker bullret med tio decibel, vilket för örat upplevs som en halvering av ljudstyrkan. Med den nya tekniken ska det enligt Deutsche Bahn vara möjligt att höja hastigheten på sträckor där det inte är ekonomiskt motiverat att bygga om luftledningarna för höghastighetståg. Sådana ombyggnader beräknas i Tyskland kosta miljontals kronor per kilometer. Om två år anses strömavtagaren vara färdigutvecklad och klar att användas för kommersiell drift.
✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.